
Gratis metric van DPG Media maakt aandacht zichtbaar
DPG Media lanceert de attention score, een nieuwe tool die niet alleen meet of digitale advertenties zijn gezien, maar ook hoeveel aandacht ze hebben gekregen. De attention score is gratis beschikbaar voor adverteerders die gebruikmaken van seamless ads.
Michael van Koppen, Digital Product Manager bij DPG Media: "We doen al jaren onderzoek naar aandacht en weten als geen ander hoe belangrijk dit is voor de effectiviteit van campagnes." Uit eerder onderzoek blijkt dat advertenties bij DPG Media relatief veel aandacht krijgen. Zo krijgen seamless ads gemiddeld 30 procent meer aandacht en worden ze langer bekeken dan reguliere IAB-banners op concurrerende sites.
Deze informatie over de hoeveel aandacht is standaard beschikbaar de campagnerapportage en dashboards, weergegeven als een index. De index wordt gemeten door geaggregeerde signalen te analyseren, zoals of een advertentie zichtbaar was (viewability) en hoe lang, maar ook algemene interactiepatronen, zoals engagement en click through rate. Deze worden samen met nog vele andere variabelen omgezet naar één score.
Voor deze meting werkt DPG Media samen met DoubleVerify, de enige partij die door de Media Rating Council (MRC) is geaccrediteerd voor dit type metingen. Hierdoor zijn adverteerders verzekerd van een betrouwbaar en consistent meetproces.
Campagnes real-time optimaliseren
Dankzij de attention score kunnen adverteerders campagnes real-time optimaliseren. Door tijdens de looptijd te sturen op aandacht, neemt niet alleen de impact van advertenties toe, maar wordt ook maximale brandlift gerealiseerd. Aandacht blijkt namelijk een sterke voorspeller van brandlift, merkherkenning en -betrokkenheid. Daarmee is aandacht een cruciale metric geworden, die adverteerders direct kunnen inzetten voor meer succes.