
Groeiende populariteit vrouwensport biedt potentie voor sponsors
De belangstelling voor vrouwensport in Nederland blijft toenemen, met name onder jonge vrouwen. Uit nieuw onderzoek van Nielsen Sports, in samenwerking met SponsorRingen, blijkt dat vrouwen onder de dertig jaar steeds vaker interesse tonen in vrouwensport dan oudere generaties. Die ontwikkeling gaat gepaard met toenemende zichtbaarheid, een groeiend publiek en sterke sportieve prestaties. Door deze ontwikkelingen heeft de vrouwensport veel potentie voor sponsors.
De prestaties van Nederlandse sporters dragen bij aan de ontwikkelingen van de vrouwensport. Nederlandse vrouwen behoren tot de absolute wereldtop in tal van disciplines en op de Olympische Spelen van 2024 behaalden vrouwelijke atleten samen meer medailles dan hun mannelijke collega’s.
De belangstelling voor vrouwensportevenementen, live en via media, is tussen 2022 en 2024 toegenomen. Een belangrijke groeiende doelgroep zijn vrouwen onder de dertig. Hun interesse voor geselecteerde vrouwensport is in de afgelopen twee jaar met bijna 25% toegenomen. Doordat vrouwensport een groeiende jonge doelgroep bereikt, wordt het ook een steeds interessanter domein voor sponsors en mediabedrijven.
Internationale beweging
Internationaal zijn vergelijkbare bewegingen zichtbaar. In de Verenigde Staten brak de WNBA (vrouwenbasketbalcompetitie) dit jaar records in toeschouwersaantallen, merchandising en mediawaarde. Als sterkst groeiende merk in Amerika, zelfs boven AI-merken als Microsoft Copilot en Gemini, groeien de mediarechten van 57 miljoen in 2025 naar 200 miljoen in 2026.
Grote internationale merken kiezen steeds vaker voor een sponsorship in vrouwensport. Zo is Amazon vorig jaar partner geworden van UEFA, waarbij ze specifiek de rechten hebben gekocht van de Europese vrouwenvoetbalcompetities. Ook hier zijn jongere doelgroepen (met name vrouwen) de drijvende kracht achter de groei.
Sponsoring vrouwensport in Nederland
In Nederland kiezen steeds meer merken specifiek voor sponsoring van vrouwensport. Uit onderzoek van Nielsen Sports blijkt DHL een succesvol voorbeeld hiervan, met de sponsoring van de nationale vrouwenteams in verschillende sporten. Ook is Eurojackpot onlangs de nieuwe naamgevend sponsor van de Vrouwen Eredivisie geworden.
Volgens Thomas Ariaans van Nielsen Sports laat het onderzoek zien dat vrouwensport structureel aan terrein wint. "Bij Nielsen Sports zien we al meerdere jaren in verschillende markten steeds meer interesse, meer deelname en meer zichtbaarheid. Dat geldt niet alleen voor voetbal, maar ook voor individuele sporten, teamsporten en opkomende disciplines. De potentie is groot, de beweging is gaande en het is mooi om te zien dat we dit ook in Nederland terugzien."
Maarten Hoffer, namens SponsorRingen, voegt toe: "Wie tegenwoordig nog denkt dat vrouwensport een bijzaak is, mist de boot. Niet alleen moreel, maar ook zakelijk. De cijfers tonen aan: dit is geen hype, dit is een beweging."
SponsorRingen
Deze cijfers komen uit internationale onderzoeken van Nielsen Sports. Zij analyseren vrouwensport al meerdere jaren. Naar aanloop van de SponsorRingen Awardshow zijn deze uitkomsten gepubliceerd. Tijdens de show werd de rol en zichtbaarheid van vrouwensport dit jaar nadrukkelijk onder de aandacht gebracht.