Holie's voor de rechter gesleept vanwege suikerinzicht-campagne

Holie's voor de rechter gesleept vanwege suikerinzicht-campagne

23-07-2025 (10:42) - Marketing

Lotus Bakeries, een Belgische multinational en eigenaar van onder andere de merken nakd en TREK, heeft een kort geding aangespannen tegenhete Nederlandse Holie’s. De zaak draait om een recente campagne van Holie’s, waarin het merk consumenten via de zelfontwikkelde Holie’s Sugar-Score informeert over het suikergehalte in diverse repen en ontbijtgranen.

De Holie’s Sugar-Score is een ABC-classificatie, gebaseerd op het suikergehalte zoals vermeld op de verpakking. A staat voor producten met 0–5% suiker, B voor 5–10% suiker, en C voor meer dan 10% suiker.
Het doel van de campagne is om consumenten bewuster te maken van de hoeveelheid suiker in gangbare producten, en hen zo te helpen verstandigere keuzes te maken.

In de campagne worden onder meer repen van nakd en TREK getoond die, zoals op de verpakking staat, een hoog suikergehalte hebben. Lotus Bakeries probeert via dit kort geding te voorkomen dat Holie’s deze informatie (verder) onder de aandacht brengt van het publiek. Volgens Lotus zou Holie’s zich schuldig maken aan misleidende vergelijkende reclame en zou Holie’s met haar campagne specifieke levensmiddelenregelgeving hebben overtreden.

Volgens Holie’s is de campagne bedoeld om eerlijke informatie te geven en consumenten bewuster te maken van het suikergehalte in alledaagse voedingsmiddelen, hetgeen in het belang is van consumenten en de maatschappij als geheel. Holie’s ziet de rechtszaak met vertrouwen tegemoet.

Het kort geding vindt vanmiddag om 13.30 plaats in de rechtbank in Amsterdam en is toegankelijk voor publiek.
 


Bureaus

Media

Economisch