Neuromarketingonderzoek toont aan waarom Seedtag-advertenties beter scoren

Neuromarketingonderzoek toont aan waarom Seedtag-advertenties beter scoren

25-06-2025 (12:59) - Marketing

Context is koning. Dit is de duidelijke conclusie van een neuromarketingonderzoek uitgevoerd door Kinesso en Braingineers. Uit het onderzoek blijkt dat de contextuele advertentie-indelingen van Seedtag veel beter presteren dan traditionele IAB-standaardadvertenties op het gebied van visuele aandacht, emotionele betrokkenheid, merkherinnering en gebruikerservaring.

Met behulp van een unieke combinatie van eye-tracking, EEG-hersenactiviteit monitoring en feedback van deelnemers, levert het onderzoek wetenschappelijk bewijs dat Seedtag-advertenties de aandacht trekken, frustratie minimaliseren en een blijvende indruk achterlaten.

Een zeldzaam kijkje in het consumentenbrein

Het eye-tracking en EEG-gedeelte van het onderzoek werd uitgevoerd door Braingineers, een Nederlands neuromarketingbureau, in samenwerking met Seedtag en IPG Mediabrands, die het post-expositieonderzoek uitvoerden. De deelnemers, die een diverse demografische mix vertegenwoordigen, werden uitgenodigd in een neurowetenschappelijk laboratorium en blootgesteld aan verschillende advertentie-indelingen en plaatsingen, waaronder Seedtag CID, -CBV en standaard display- en outstream-advertenties.

De onderzoeksmethoden omvatten eye-tracking om aandacht te meten, EEG (elektro-encefalografie) om emotionele reacties vast te leggen, en enquêtes na blootstelling om bewuste feedback te verzamelen. De advertenties zijn getest op verschillende plaatsingen: in-image, in-article en in-screen (alleen mobiel), op zowel mobiele als desktopapparaten.

Belangrijkste bevindingen

Tijdens het onderzoek behaalden Seedtag-advertenties 28% 'advertentie zichtbaarheid', terwijl standaardadvertenties slechts 12% behaalden. Daarnaast kregen Seedtag-advertenties op desktop meer aandacht (38%) dan op mobiel, terwijl standaardadvertenties het dan weer beter deden op mobiel dan op desktop (14%).

Frustratie remt geheugen en betrokkenheid. Uit het onderzoek blijkt dat Seedtag hier beter scoort dan standaardadvertenties: 22% ervaart frustratie over Seedtag advertenties, terwijl deze emotie bij 32% wordt opgeroepen bij standaardadvertenties. Doordat de inhoud van Seedtag-formaten goed aansluit op de omgeving, voelen ze natuurlijker en minder opdringerig aan. Zoals een deelnemer zei over een CID-advertentie in de afbeelding: "Ik dacht dat het deel uitmaakte van het artikel totdat ik een kleine 'x' in de hoek opmerkte."

Verder blijken Seedtag-advertenties niet alleen beter zichtbaar, maar zijn ze ook effectiever in het overbrengen van merkidentiteit en het bevorderen van positieve merkassociaties.

Opvallen maar niet onderbreken

Door contextueel relevante advertenties weer te geven die wel opvallen maar niet onderbreken, stemt Seedtag advertenties af op hoe de hersenen daadwerkelijk informatie verwerken. Het resultaat: meer zichtbaarheid, minder cognitieve weerstand en een sterkere merkimpact. "Dit onderzoek laat duidelijk zien dat relevantie niet alleen een nice-to-have is, maar ook een wetenschappelijke aanjager van merkimpact", zegt Max van Kaathoven, research lead bij Braingineers.

“We wisten vanuit onderzoek al dat de attentiewaarde door een combinatie van contextuele relevantie, in-content plaatsing & high-impact creatie hoog is. Nu zien we ook dat deze combinatie ertoe leidt dat consumenten de informatie in de creaties significant beter verwerken, wat essentieel is voor het realiseren van échte impact”, zegt Robin Kloosterboer, Sales director NL bij Seedtag


Bureaus

Media

Economisch