Prijs voor Pearle en HEMA
06-11-2008 (09:59) - Marketing
Gisteravond in Studio 21 in Hilversum heeft Pearle de Retail Jaarprijs Retailreclame ontvangen. HEMA kreeg de Hansnel Groep Retail Jaarprijs Crossmedia uitgereikt. Deze twee prijzen zijn onderdeel van de jaarlijkse verkiezingen van de Retail Jaarprijzen. Pearle kreeg de prijs met name voor de campagnes ‘Veilig-op-Weg’ en ‘WenWeken’. Volgens het juryrapport zijn dit knappe campagnes met tv-commercials die je graag wilt zien door hun strakke timing en excellente casting. De prijs-toekenning voor HEMA is gebaseerd op de HEMA-website. Deze sluit volgens de jury naadloos aan op het merk en de merkbeleving. De site is een geslaagde mix van communicatiemiddelen die de gebruikerservaring centraal stellen. De volledige retailtop was bij het gala in Hilversum aanwezig.HEMA ontving ook de Publieksprijs voor de Beste Winkelketen van Nederland. De warenhuisketen ontvangt deze prijs voor de tweede keer. In 2003 won HEMA deze prijs ook. De afgelopen drie jaar ging de prijs naar IKEA. De Vakjury benoemde Rivièra Maison tot Beste Winkelketen. Uit de stemronde bleek dat klanten HEMA voornamelijk waarderen om de prijs-kwaliteitverhouding van haar producten. Maarten Beernink van Elsevier Retail reikte de award uit. Volgens hem is het voor de tweede keer winnen een ‘prestatie van formaat van dit oer-Hollandse warenhuis’.
De Vakjury kende de award voor de Beste Winkelketen van Nederland toe aan Rivièra Maison. Deze specialist in woondecoratie biedt bezoekers inspiratie in een warme ambiance. De jury roemde vooral de sfeer in de winkels, die past bij het merk en aansluit op de belevingswereld van de doelgroep. Uit het juryrapport: 'Rivièra Maison is een indrukwekkend totaalconcept, dat zich uitstrekt over de hele keten.' Het aantal mensen dat in aanloop naar de prijsuitreiking een stem uitbracht via www.bestewinkelketen.nl, was hoger dan ooit. In totaal zijn 556.000 stemmen uitgebracht voor de Publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland. Daarnaast hebben 775.000 mensen een individuele winkelbeoordeling geplaatst.
In de afgelopen tien jaar is de Retail Jaarprijs uitgegroeid tot een fenomeen in retailland. Het hoogtepunt van de jaarlijkse verkiezing, het Retail Gala, vormt al sinds jaar en dag een ontmoetingsplek voor de volledige Nederlandse retailsector. Bij de dertiende uitreiking, gisteravond in Studio 21 in Hilversum, gaven bijna 1000 retailers acte de présence.
Alle winnaars van de Retail Jaarprijzen 2008 op een rijtje.
Hoofdprijzen
Vakjuryprijs Beste Winkelketen: Rivièra Maison
Vakjuryprijs Beste Zelfstandige Winkel: Kindercompagnie (Lithoijen)
Publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland: HEMA
Publieksprijs Beste Zelfstandige Winkel van Nederland: Ballengooyen Modes (Dussen)
Naamsgebonden deelprijzen
Accon avm Retail Jaarprijs Beste Starter: Mooi Parfumerie (Leiderdorp)
Retail Jaarprijs Retailreclame: Pearle
Benschop Retail Jaarprijs Retaildesign: Sooco Footbar (Enschede)
Hansnel Groep Retail Jaarprijs Crossmedia: HEMA
HBD Retail Jaarprijs ‘Leukste winkel om bij te werken’: De Vries Slaapcomfort (Malden)
Intres Retail Jaarprijs Innovatie: Morgana Franchise
KCH Retail Jaarprijs Human Capital: Perry Sport Utrecht
Lukkien Retail Jaarprijs Click or Brick: Bol.com
MANDEV Retail Jaarprijs Beste Service: Wijnkoperij Henri Bloem
Torex Retail Jaarprijs ICT: Enroute de Lucht Tankstations