"Scroll less, live more": BN'ers in actie tegen schermverslaving met app Amigos

27-03-2025 (11:30) - Marketing

Amigos, de sociale app die draait om echte ontmoetingen in de echte wereld, vindt steun bij BN’ers Marco van Basten, Sander Schimmelpenninck, en andere bekende. Zij investeren samen met enkele andere €2,5 miljoen in de app en dragen zo bij mensen hun sociaal leven met fysieke activiteiten te bevorderen.

De sociale app die draait om echte verbinding, wil daar verandering in brengen. Ook Sam Feldt, Frans Duijts, Frank Rijkaard, Ronald de Boer en Anouk Hoogendijk, dragen bij aan de missie 'Scroll less, live more'. Amigos roept op om minder tijd online door te brengen en meer tijd te besteden aan spontane, offline ontmoetingen. Amigos groeit hard in Europa, Azië en Zuid-Amerika en alleen al in Nederland vinden 800.000 gebruikers elkaar via de app. Dit start meestal met een laagdrempelig drankje, gevolgd door een sportactiviteit, spelletjesavond of een spontaan uitje.

De BN’ers strijden samen met Amigos tegen schermverslaving en voor meer menselijke interactie. Sander Schimmelpenninck: 'Sociale media hebben een ongezonde afhankelijkheid gecreëerd en zijn letterlijk ziekmakend. Amigos biedt een alternatief door ontmoetingen en ervaringen centraal te stellen.'

Sociale media hebben jongeren in hun greep

De ambassadeurs sluiten zich aan bij de beweging met als doel meer mensen uit hun digitale bubbel te trekken en tijd met elkaar door te laten brengen. Volgens Amigos-oprichter Johanan Fraanje is de hulp hard nodig: 'Algoritmes van sociale media zorgen ervoor dat je blijft scrollen, telkens op zoek naar een nieuwe dopamine shot. Het is een spiraal waar met name jongeren moeilijk uitkomen. Met Amigos creëren we een meer open cultuur voor waardevolle ontmoetingen en ervaringen. De gedragsverandering begint bij bewustzijn.'

Een kwart van de Gen-Z’ers en de Millenials voelt zich door het gebruik van social media minder gelukkig, een stijging ten opzichte van vorig jaar. De generaties zitten beide meer dan twee uur per dag op social media-apps. Zo’n 2,7 miljoen Nederlanders vinden dat hun social media gebruik echte sociale contacten in de weg staat, blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025.


Bureaus

Media

Economisch