61 producten bekroond tot Product van het Jaar 2023
Tijdens de zeventiende editie van de verkiezing ‘Het Gekozen Product van het Jaar’ zijn 55 innovatieve en huismerkproducten getest en beoordeeld door consumenten. Daarnaast zijn er producten van zeven merken, uitgeroepen tot ‘Gekozen Huismerkproduct van het Jaar’.
Het initiatief ‘Gekozen Product van het Jaar en ‘Gekozen Merk Product van het Jaar’ is een jaarlijkse competitie waarmee innovatieve bedrijven die met succes hun intrede hebben gedaan op de consumentenmarkt in het zonnetje worden gezet. Ook dit jaar gaven duizenden consumenten gehoor aan de oproep de nieuwste producten van merken in uiteenlopende productcategorieën te testen en te beoordelen. Zo lieten zij hun stem horen over allerlei innovaties en nieuwe producten die sinds januari 2021 hun marktintroductie beleefden en in Nederlandse winkels verkrijgbaar zijn. Deze innovaties hebben onder meer te maken met het product, het recept, de productiewijze en de verpakking.
Het onderzoek, inclusief producttesting in een reële thuissituatie onder minstens 120 gezinnen (de tester gaat naar de winkel, koopt het product aan en test het thuis uit waarna hij/zij het product beoordeelt en de cash back ontvangt na de volledige beoordeling van het product) vond plaats onder begeleiding van NielsenIQ, een onafhankelijk onderzoeksbureau, en de app treetz.
Consumenten overtuigen in tijden van inflatie en schaarste
Het Gekozen Product van het Jaar is in 1987 in Frankrijk ontstaan en sinds 2006 vindt deze jaarlijkse verkiezing ook in Nederland plaats. “Sinds de oprichting van de verkiezing ‘Gekozen Product van het Jaar’ in Frankrijk ondersteunen we innovatie en verbinden we consumenten met nieuwe en innovatieve producten. In deze tijd van onzekerheid, stevige onderhandelingen en fors gestegen grondstoffenprijzen zijn effectieve middelen cruciaal om consumenten te blijven overtuigen in tijden van inflatie en schaarste. Merken en retailers moeten hun sterke punten op een zichtbare en krachtige manier laten zien”, vertelt Philippe Gelder, President en CEO van Voted Product of the Year Worldwide.
Winnaars Gekozen Product van het Jaar 2023
AMPLIFON: Ampli-Energy R PO
BOLS: Bols ready to enjoy cocktails
BOURSIN: Boursin Plant-based
CARELASTIN: Carelastin Extra Sterk
CORONA: Corona Cero
DE VEGETARISCHE SLAGER: Vegan Pluimfeest Burger
DOUWE EGBERTS: Douwe Egberts Lekker Warm of Koud
EMMA SLEEP: De Emma Flip Topper, Het Emma Original Bed, Emma Hug Verzwaringsdeken
LU: LU Bastogne & LU Bastogne met Milka melkchocolade Kruidnoten
LUCOVITAAL: Magnesium Citraat Bruistabletten, Probiotica Kids, Manuka Honing 40 MGO
MAMA’S MAALTIJDEN: Poké bowl zalm
NEUTROGENA: Retinol Boost Dag Crème 50ml
OLAY: Olay Retinol24 MAX nachtcrème
SKIL: Compact brushless accuboormachine 3065
SPA REINE: SPA Reine Eco Pack 5 L
UNOX: Unox Good Pasta
Winnaars van Gekozen Huismerk Product van het Jaar 2023
ALDI: Gegrilde Kipfilet - Milsani Griekse Stijl Yoghurt 0,1% - Molenland Planet Proof Gouda kaas Belegen - Rosbief Gesneden - Schultenbräu IPA - Una Vloeibaar Wasmiddel 2,2L - Una Wasverzachter Puur & Zacht
Etos: Bruisballen - Haircare - Luiers - Pure Eyeshadow Stick - Whey Protein
Intergamma: Kleurtester
Jumbo: Aardbei Fruitspread - Gerookte IJslandse Zalm - Knäckebröd Volkoren - Parmigiano Reggiano Flakes - Proteïne Reep Chocolade Brownie - Veggie Cordon Bleu
Kruidvat: After Shave balsem - Full & Care Volume Balm Mascara – Geuren - Happy Harmony Douchemousse - Newborn Luiers - Pure & Soft Billendoekjes - Skin Science Correcting Serum Brightening
Lidl: Beter Leven Kaas - Way To Go! Cashew Gezouten
PLUS: Biologisch PLUS Halfvolle Melk - Biologische wijnen van PLUS - Boerentrots van PLUS Blonde d'Aquitaine - PLUS Antipasti Italiaanse & Spaanse vleeswaren - PLUS Lekkerste muffin maple pecan - Smaakselectie van PLUS Nederlandse Inspire aardbeien - Uit de Keuken van PLUS Saladebowls