Annette Menheere over de Esprix: “Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!”
Juryvoorzitter Levi Sars in gesprek met Annette Menheere, juryvoorzitter van de categorie Sales promotions & activations.
Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
Hoewel het thema verduurzaming toch echt niet meer weg te denken is, staat dit van oudsher op spanning met ‘de oertijd’ van Sales Promotions & Activatie waarin niet zelden kwistig gestrooid werd met eenmalige vervuilende, prullen & premia. Dus om de stap te maken voor déze categorie naar meer duurzaam… het voelt soms als een giant leap. We waren dan ook enthousiast te zien dat Albert Heijn met de nieuwe invulling van de activatie Expeditie Oceaan laat zien, hoe je Kinderen kunt motiveren om na te denken over de oceaan en duurzaamheid. Ook het lesprogramma is duidelijk gewaardeerd, gezien het aantal opgevraagde lespakketten. We wilden daarbij vooral een aanmoediging geven om meer duurzaam te denken en creëren: We.Want.More. so to say
Welke winnende case leverde afgelopen jaar de meeste discussie op en waarom?
Nou, wellicht leverde de NS Wintercity case niet de mééste discussie op, het was wél een noemenswaardige inzending, omdat NS erin is geslaagd het vrij negatieve sentiment over de NS om te buigen met een sympathieke digitale adventskalender. Hiermee hebben zij een basis activatiemechanisme -een ‘ordinaire adventskalender’- vernieuwend ingezet met een oprecht small budget. Enne… digitaal is ook veel duurzamer natuurlijk.
'Veel discussie valt te herleiden tot de niet altijd even strak geschreven cases: halve data, niet goed herleidbare resultaten, irrelevante data, haperende voor- en na -data en niet smart geformuleerde doelstellingen"
Terug naar je vraag, want deze case leidde tot discussie en verdeeldheid over de beoordeling van de inzending… Iets wat écht kenmerkend is voor de lichting cases van ‘23. De meningen van de juryleden liepen -beargumenteerd- dan ook veel verder uiteen dan anders, dat levert interessante gesprekken op, maar één echt laag cijfer kan de score natuurlijk wél net buiten de categorie kanshebbers doen vallen. Goed nieuws: veel discussie valt te herleiden tot de niet altijd even strak geschreven cases: halve data, niet goed herleidbare resultaten, irrelevante data, haperende voor- en na -data en niet smart geformuleerde doelstellingen. We zitten er als voorzitters daarom bij de inzendingen bovenop en checken en vragen er voor wat betreft de loszittende eindjes kwistig op los, want de kracht van de Esprix is natuurlijk de koppeling van jaloersmakend creatief werk aan mindblowing resultaat. Tip? Onderschat de waarde van een goed voorbereide case niet, houd bij de totstandkoming al rekening met data die je nodig gaat hebben en laat je case tegenlezen, omarm feedback!
Waar hoop je op bij het openen van de inzendingen van dit jaar?
Ah, wat een fijne vraag! Mijn diep gekoesterde wens is inzendingen tegemoet te kunnen zien, die van originaliteit en léf getuigen, cases die inspelen op de Zeitgeist, die laten zien dat sales promotions en activatie met hun tijd meegaan. Dat kan op zoveel terreinen! Én… Ik doe hierbij ook een actieve oproep aan alle merken en makers die in alle bescheidenheid nog nooit ingezonden hebben. Je hoeft écht geen multinational te zijn om jaloersmakend werk mét resultaat in te kunnen zenden. #justdoit!