Beter Bed genomineerd voor Experimentation Culture Award
Beter Bed is net als vorig jaar genomineerd voor de Experimentation Culture Award. Deze Awards zijn in 2020 in het leven geroepen om wereldwijd een cultuur van experimenteren te promoten. Maar ook om te komen tot een betrouwbaar, wetenschappelijk onderbouwd besluitvormingsproces.
Met een leidende marktpositie als slaapspecialist werkt Beter Bed dagelijks hard aan haar strategische positionering. Alles vanuit een gedegen innovatie- en experimenteercultuur. Binnen Beter Bed is Thijs Nootenboom verantwoordelijk voor e-commerce. Thijs is blij met de nominatie en ziet dit als een erkenning voor de stappen die zijn gezet. “Naast tests op de website, maken we steeds vaker en organisatiebreed gebruik van testen om op basis van data tot meer inzicht met een beter resultaat te komen. Zo lopen er op dit moment ook tests binnen onze CRM strategie en in onze fysieke winkels.”
Organization-wide
Beter Bed is genomineerd in de categorie: Organization-wide. Volgens de vakjury vanwege de versnelling in het experimentation program, waarbij de nadruk ligt op het verkrijgen van gebundelde inzichten voor verbetering van het bedrijfsresultaat. Andere genomineerden zijn: Groover (FR), Drukwerkdeal (NL), Zillow (US) en RTL Nederland (NL). De uitreiking van de Experimentation Culture Awards vindt plaats op 15 juni en is te volgen via een livestream. Beter Bed werkt met een uitgebreid testprogramma waarbij zij kwantitatieve en kwalitatieve tests achter elkaar uitvoeren. Met dit programma verkrijgt de slaapspecialist dieper inzicht in het gedrag van klanten, om daarmee de gebruikerservaring continu te blijven verbeteren.
Experimenten
In 2019 startte Beter Bed met 34 experimenten met een winrate van 41%. Deze waren voornamelijk gericht op individuele winnende tests en business cases. In 2022 is er opgeschaald naar 120 tests met een winrate van 25%. Dat de winrate daalde is juist een positieve ontwikkeling. “Dit betekent dat we dichter tegen een optimale werking aan zitten. We krijgen daarnaast steeds meer inzichten in het gebruikersgedrag. Hierdoor zijn we nog beter in staat om vervolgtests met impact te ontwikkelen. We laten al twee jaar op rij zien dat wij datagedreven werken in een experimenteercultuur, waarin fouten gemaakt mogen worden ter lering. Dat we nu de eerste stappen zetten van online experimenten naar offline experimenten, toont aan dat we een volwassen experimenteerprogramma hebben staan, Hier mogen we trots op zijn en dit willen we de komende tijd nog meer laten landen in de organisatie” zegt Jaap van de Broek, Conversion Rate Optimisation (CRO) Lead bij Beter Bed.
Winst Dutch CRO Awards 2022
Het is niet voor het eerst dat de innovatieve experimenteercultuur bij Beter Bed opgemerkt wordt. In 2022 werd dit aspect bekroond met de DDMA Dutch CRO Awards. Volgens de jury liet Beter Bed in de toenmalige case goed zien dat het écht oplossen van een klantprobleem lastig kan zijn en tijd kost. De bedrijfsresultaten werden positief beïnvloed door te experimenteren. Dat de slaapspecialist open staat voor experimenteren, sluit aan bij haar lange-termijn datagedreven visie.