Blue Band Roombeter bekroond als meest misleidende product van 2023

18-12-2023 (19:39) - Awards

Blue Band Roombeter is gekozen als meest misleidende voedselproduct van 2023. Actie-organisatie Foodwatch heeft Het Gouden Windei op 18 december overhandigd aan producent Upfield.

Consumenten vinden de naam 'Roombeter' een misleidende variant van 'roomboter'. De boter van Blue Band is een plantaardig alternatief, maar dit valt consumenten nauwelijks op door de naam en door de verpakking, die in alles lijkt op de andere producten van het merk.

Volgens Foodwatch vonden veel consumenten de naam een flauwe marketingtruc. De plantaardige boter kreeg 45 procent van de stemmen.

Reactie Upfield

Op de website van Foodwatch, zegt de fabrikant in een reactie: “Er zijn mensen die Blue Band Roombeter kopen en denken dat het roomboter is. Wij begrijpen deze verwarring volledig als je het eenmaal hebt geproeft, want ja, het smaakt als roomboter en het smeert en kookt als roomboter. Maar het is helemaal geen roomboter. Nee, het is zelfs vele malen beter dan koeienboter. Het heeft namelijk minimaal 75% minder klimaatimpact. Per kilo bespaar je 13 kg CO2. (Dit klinkt waarschijnlijk ook verwarrend maar is toch echt zo). Daarnaast wordt er 59% minder land en 53% minder water verbruikt. Vandaar dat we ons product Blue Band Roombeter hebben genoemd. Met een E. Omdat het dus beter is voor het klimaat. We geven mensen de keuze om te genieten van heerlijke plantaardige producten en tegelijkertijd weten dat ze hun klimaatimpact hebben verminderd. Een win-winsituatie als je het ons vraagt!”, aldus Bas Michel, Country Lead Nederland bij producent Upfield.

Op de tweede plaats eindigt eiwitreep Hero B'tween Protein met 19 procent van de stemmen. Consumentenvinden de reep onzinnig omdat de meeste Nederlanders al genoeg eiwitten binnenkrijgen op een dag. Daarnaast lijkt de reep veel minder groot te zijn dan de verpakking doet denken.

Met 16 procent van de stemmen gaat de derde plek naar Danio Romige Kwark Pistachesmaak van Danone, omdat er helemaal geen pistachenoten in het product zitten. De smaak zou komen van "een natuurlijk aroma". Wat dat aroma precies is, wil de producent niet vertellen.

Foodwatch maakt jaarlijks een selectie producten waarover consumenten het meest hebben geklaagd. Hieruit kunnen Nederlanders vervolgens kiezen wie de winnaar wordt.