Blue Band Roombeter bekroond als meest misleidende product van 2023
Blue Band Roombeter is gekozen als meest misleidende voedselproduct van 2023. Actie-organisatie Foodwatch heeft Het Gouden Windei op 18 december overhandigd aan producent Upfield.
Consumenten vinden de naam 'Roombeter' een misleidende variant van 'roomboter'. De boter van Blue Band is een plantaardig alternatief, maar dit valt consumenten nauwelijks op door de naam en door de verpakking, die in alles lijkt op de andere producten van het merk.
Volgens Foodwatch vonden veel consumenten de naam een flauwe marketingtruc. De plantaardige boter kreeg 45 procent van de stemmen.
Reactie Upfield
Op de tweede plaats eindigt eiwitreep Hero B'tween Protein met 19 procent van de stemmen. Consumentenvinden de reep onzinnig omdat de meeste Nederlanders al genoeg eiwitten binnenkrijgen op een dag. Daarnaast lijkt de reep veel minder groot te zijn dan de verpakking doet denken.
Met 16 procent van de stemmen gaat de derde plek naar Danio Romige Kwark Pistachesmaak van Danone, omdat er helemaal geen pistachenoten in het product zitten. De smaak zou komen van "een natuurlijk aroma". Wat dat aroma precies is, wil de producent niet vertellen.
Foodwatch maakt jaarlijks een selectie producten waarover consumenten het meest hebben geklaagd. Hieruit kunnen Nederlanders vervolgens kiezen wie de winnaar wordt.