Identity Games wint Gouden Publieksprijs Speelgoed van het Jaar met De Verraders
Identity Games heeft de Gouden Publieksprijs Speelgoed van het Jaar 2023 in de categorie Kidult 18+ in de wacht gesleept. Het populaire bordspel De Verraders kreeg de meeste stemmen van het Nederlandse spelletjespubliek.
Eerder won de Rotterdamse spelleninnovator ook al de Speelgoed van het Jaar-juryprijs 2023 in dezelfde categorie. Het spel De Verraders is gebaseerd op het gelijknamige tv-programma van RTL dat geproduceerd wordt door IDTV. Het is al enkele seizoenen op de buis te volgen bij RTL en via de streamingdienst Videoland. Het bordspel is nog maar kort op de markt, maar gooit qua populariteit en verkoopcijfers zowel in binnen- als buitenland hoge ogen bij spelletjesspelers.
Bij Identity Games is de vreugde groot. "Wij zijn uiteraard enorm blij met deze prachtige uitverkiezing. Wederom een mooie bekroning voor onze creatieve spellenbedenkers. Dank aan iedereen die op De Verraders heeft gestemd. We hebben een trackrecord als het gaat om tv-programma's omzetten naar populaire bordspellen. Maar supertof als dat via onze belangrijkste doelgroep - de spelletjesspelers – op deze manier wordt gewaardeerd. Nu mogen we het Gouden winnaarslogo dragen", zegt Jeroen Nugteren, Managing Director bij Identity Games. Het label Winnaar Speelgoed van het Jaar staat voor goed speelgoed en is in de speelgoedbranche de belangrijkste prijs van het jaar.
Van tv-format naar bordspel
Eerder maakte Identity Games onder meer al bordspelkaskrakers van ‘Ik hou van Holland’, ‘De Lama’s’, ‘The Voice of Holland’ en ‘Het Grote Erger Je Wel Voetbalspel’ met de mannen van Vandaag Inside. Dat succes bracht RTL en producent IDTV van De Verraders wederom bij Identity Games. “Dan ga je dus kijken wat je voor elkaar kunt betekenen als het gaat om het omzetten van een bekend tv-format naar een bordspel en probeer je zoveel mogelijk de sfeer van het tv-programma in het spel te stoppen. Naast die sfeer moet het logisch zijn dat er een bordspel van is. Meestal lukt dat goed bij spelprogramma’s of quizzen”, zegt Jan-Maurits Duparc, Chief Creation bij Identity Games.
Jasper Hoogendoorn, Creative Director IDTV vult aan: “Samen met RTL zochten wij partners om het merk De Verraders verder uit te bouwen. Wij waren meteen enthousiast over de creativiteit waarmee Identity Games de transformatie van tv-format naar bordspel wist te realiseren. Daarnaast hebben we zo de unieke kans gecreëerd om het bordspel direct in meerdere landen uit te brengen waar De Verraders dit moment te zien is. Met dit bordspel hebben we de beste manier gevonden om De Verraders nog dichterbij de fans te krijgen, namelijk in hun eigen woonkamer.”
Foto v.l.n.r. Presentatrice Kim Kötter, Marit van der Helm (Senior Marketing Manager), Laurens Mensink (Lead Board Game Developer) en Jan-Maurits Duparc (Chief Creations)