Reliving in de finale van de AFAS Young Business Award
Marktplaatsen, de strijd tegen de weggooicultuur, oude spullen nieuw lezen inblazen, goed doen voor de aarde. De tweede aflevering van de AFAS Young Business Award had een thema, zo leek het. De drie groeiende ondernemingen van deze week (Reliving, The Green Soap Company en Valyuu) delen een missie, maar verschillen in focus en aanpak.
,,Toen ik het businessplan zag binnenkomen, dacht ik: dit is de toekomst.’’ Dat is een lekkere binnenkomer voor Reliving uit de mond van jurylid Wim de Jong (Young Venture Group). Founder Ananda van Doorn straalt vertrouwen, gemak en warmte uit. Een nieuwe marktplaats voor goede tweedehands meubelen en vintage is bij haar in goede handen, denk je snel. Gevat is ze, en kundig.
Haar pitch is goed, de antwoorden op de vragen van de jury zijn nog beter. Geen twijfel, geen hapering, geen fouten. Carlo Ezinga (Rabobank) stelt de vraag die alle kijkers op de lippen brandt: hoe voorkom je oplichting, zoals op andere marktplaatsen plaats vindt? ,,We houden het bedrag vast totdat de spullen zijn ontvangen. Pas daarna doen we de betaling.’’
"We maken het proces van kopen en verkopen zo makkelijk mogelijk. Waar A.I. daarbij helpt, gebruiken we het.’’ Juryvoorzitter Bas van der Veldt (AFAS Software): ,,Je weet het wel strak neer te zetten hè?’’ Ananda lijkt niet onder de indruk. ,,Ik doe dit al vier jaar en ben intussen ook wel een expert als heet gaat om het vermarkten van tweedehands producten.’’
Marcel Belt steekt geweldig uit met zijn grijze haren, gulle lach en onopgeschmukte verhaal. Marcel’s Green Soap. What you see, is what you get. Tijdens zijn pitch maakt hij ook kundig gebruik van die gunfactor, zoals tijdens zijn uitsmijter in de laatste seconde: ‘There’s no business like soap business’.
Toch blijf je als kijker met wel heel veel vragen zitten na Belts verhaal. Want hoe groen Green Soap nou eigenlijk is, wordt niet duidelijk. En ook niet waarom ik het als consument zou moeten kopen, welk probleem ik daarmee help oplossen. Hoe groot of klein het bedrijf is en of er groei in zit, blijft eveneens onbenoemd. Gelukkig is daar jurylid Marleen Evertsz (Nxchange). ,,Hoeveel procent van de zeepmarkt doen jullie?’’ Belt: ,,We proberen richting de één procent te gaan, dan heb je het over 25 miljoen euro.’’
De markt helemaal in handen te krijgen, te midden van internationale reuzen, gaat niet lukken. The Green Soap Company heeft wel een interessante missie die daaroverheen ligt. Belt: ,,We willen de industrie aandrijven om ons voorbeeld te volgen en de zeepindustrie fors te vergroenen. Ik ben ervan overtuigd dat het schap over vijf of tien jaar bestaat uit alleen maar duurzame producten.’’ Dat is waar zijn bedrijf flink aan wil bijdragen.
Ferhat Topuz van Valyuu is zelfverzekerd. Hij vertelt wervend wat zijn Valyuu doet: de aan- en verkoop van gebruikte elektrische apparaten organiseren. Goed doen voor de wereld, is duidelijk een uitgangspunt. En dat levert punten op. ,,83 procent van de elektronica wordt weggegooid, terwijl een groot deel een tweede leven kan krijgen.’’ Daar kan niemand tegen zijn.
Dat Valyuu een goed idee is, vinden ook investeerders. Die staken al miljoenen in het platform. Voor de jury is het vooral lastig om te begrijpen hoe anders dit is dan de markt van refurbished apparaten. Dat verschil is er wel degelijk: wat je via dit platform verkoopt, is zo goed, dat het direct hergebruikt kan worden. ,,De meeste producten in de markt hebben helemaal geen refurbishment nodig. Die producten gaan via ons platform.’’
Marktdata zijn leidend. De prijs die je voor je apparaat krijgt verschilt welhaast continu. En dat vindt juryvoorzitter Bas van der Veldt lastig. ,,Ik wil niet onder druk worden gezet met een boodschap dat de prijs die ik krijg volgende week gedaald is. Jullie zijn in de kern een wereldprobleem aan het oplossen. Daar gaat het om.’’
Dat laatste geldt in wezen voor alle drie kandidaten van deze aflevering. Aanwijzen wie van de drie naar de finale mag, was voor de jury duidelijk een fikse kluif, maar Reliving won deze pitch uiteindelijk overtuigend. Het platform zit goed in elkaar, de markt is uitstekend verkend. En dan is er natuurlijk ook nog Ananda van Doorn.