Winnaars Ocean Digital Creative Competition Amsterdam bekend
De derde editie van de Ocean Digital Creative Competition Amsterdam zit erop. Er waren dit jaar 70 inzendingen: 50 in de categorie commercieel en 20 in de categorie non-profit. De Digital Creative Competition profileert zich als dé competitie waarbij de grenzen worden verlegd in Digital Out of Home.
De winnaars van 2023
Categorie Commercieel
TBWA\NEBOKO – McDonalds – McCafé Beanboard (€500.000)
Dawn – DPG Media en Stichting CPNB – Word schrijver in 3 seconden! (€250.000)
And Now This – BLÊR – Liberating Karaoke (€100.000)
Categorie Non-profit
TBWA\NEBOKO – Fonds Gehandicaptensport – Empty the locker room (€500.000)
Gardeners –TKRAMREPUS – Omgekeerde Supermarkt (€250.000)
No Such – Daniel den Hoed – Hoe dichterbij hoe beter (€100.000)
*bedragen in bruto mediawaarde
Karin van Prooijen – Marketing Manager McDonald’s: “McDonald’s is met McCafé de grootste koffieketen van Nederland met Barista kwaliteit koffie, alleen te weinig mensen weten dat. Onze uitdaging is om op opvallende en relevante wijze onze gasten in contact te brengen met onze heerlijke koffies. We vinden het daarom fantastisch dat we hebben gewonnen met dit innovatieve concept voor McCafé met creatieve impact van TBWA! Naast de impactvolle boodschap komen ook de toepassing van data en digitale technologie van DOOH hier heel mooi samen. Een mooi resultaat van de intensieve samenwerking die wij hebben met onze bureaus, TBWA en OMD. En we kijken er naar uit om dit met Ocean uit te voeren! Bedankt jury. ”
Sharon de Graaf, Creative Director Dawn: “Met dit idee laten we iedereen zelf verhalen schrijven, een prachtige manier om de liefde voor lezen te (her)ontdekken. En we laten mensen dat doen met behulp van AI, wat het lezen en schrijven niet bedreigt maar juist toegankelijker maakt. Een speelse mix van traditionele media en nieuwe technologie.”
Jeroen de Korte - Founder/Creative Director And Now This: ‘Allereest super trots dat wij als relatief klein bureau en adverteerder op het podium staan tussen de gevestigde orde zoals McDonald’s & DPG Media. Hieruit blijkt maar weer dat je met een goed idee en creativiteit echt het verschil kan maken.
Daarnaast heel tof dat ons idee ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden, normaal gesproken zou daarvoor het budget niet toereikend zijn. Naast een mooie bekroning op het werk, is dit dan ook echt een prijs waar je echt iets aan hebt. Klant blij, wij blij.’
Nike Boor, directeur Fonds Gehandicaptensport: “Wat een fantastische prijs hebben we in ontvangst mogen nemen. Deze is in een tijd dat de collecte aan de deur steeds moeilijker wordt en we voortdurend op zoek zijn naar alternatieven een hele welkome aanvulling voor ons! Digital Out of Home is een slim en effectief medium type, dat we heel graag gaan inzetten om donaties te ontvangen. We zijn daarom super blij met deze €500.000 aan mediawaarde en enorm trots op de samenwerking met TBWA als creatief bureau en dentsu als ons mediabureau.”
Nikki de la Rambelje Creatief Directeur Gardeners: “Geweldig dat we voor zo’n mooi initiatief als TKRAMPREPUS/Voedselbank Amsterdam met ons concept voor €250.000 aan zichtbaarheid hebben gewonnen. We kijken ernaar uit om het écht te gaan realiseren zodat we samen iets goeds kunnen doen voor een ander, en bij kunnen dragen aan de strijd tegen armoede en voedselverspilling … helemaal where good things grow.”
Maarten Reynen, Creative Director NOSUCH: "Een derde prijs is natuurlijk ook gewoon winnen met deze wedstrijd. Elke euro die in Het Familiehuis Daniel den Hoed gestopt kan worden is mooi. 100.000 van die euro's om in hun boodschap te steken is dan onwaarschijnlijk! Voor elk goed doel én voor elke creatief is de Ocean Creative Competition een geweldige kans. Dus doe vooral mee. "
De jury
Carolien van ’t Hek | CEO UM, Juryvoorzitter Ocean Digital Creative Competition Amsterdam 2023
Bas van den Hoogen | Managing Director Dentsu OOH
Emilio de Haan | Founding/Creative Partner Herc the agency
Jordi van de Bovenkamp | Executive creative-director Boomerang Agency
Kimberly Gotjé | Media Planner H&M Netherlands & Germany
Larissa Altenburg | Media Manager Benelux Chanel
Nneka Davelaar | Head of Media Hammerfest
Reinier Steures | CEO en Ömer Tuzkapan | Advertising Stratergist Natwerk
Robert van de Starre | CEO Kinetic Nederland
Thijs Bontje | Creative Director N=5