Winnaars Sustainable Brand Index Vakprijzen van het Jaar 2022-2023
De vakjury van de SBI Vakprijzen van het Jaar heeft dit jaar 3 vakprijzen uitgereikt. Unbrick One won in de categorie ‘SBI Innovatie van het Jaar’. MUD Jeans en het Van Gogh Museum wonnen in de categorie ‘SBI Partnership van het Jaar’. Kruidvat won met haar campagne ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’ in de categorie SBI Campagne van het Jaar. De oeuvreprijs gaat dit jaar naar Zeeman.
Unbrick is een modulaire bouw- en softwarebedrijf en maker van duurzame (vakantie)woningen. In september 2020 is Unbrick opgericht. Met een woning die voor 80% bestaat uit hout wil Unbrick de wereld beter achterlaten dan we hem vonden. Unbrick is op drie gebieden innovatief: materiaalgebruik, bouwmethode en automatisering. Ze maken woningen van CLT. Dit is FSC- of PEFC-gecertificeerd kruislaaghout. Een hernieuwbare grondstof en het enige circulaire bouwmateriaal dat vocht reguleert, isoleert en CO2 opneemt in plaats van uitstoot.
De jury is zeer onder de indruk van de innovatiekracht van Unbrick en gelooft in de opschaalbaarheid van Unbrick One. Zij bieden een software--oplossing voor een heel groot probleem en doen dit volgens een strategisch zeer relevante en juiste aanpak. De jury vindt Unbrick One dan ook de SBI ‘Innovatie van het Jaar’ 2023.
Campagne van het Jaar: MUD Jeans en Van Gogh
MUD Jeans, 's werelds eerste circulaire denim merk, en het Van Gogh Museum lanceerden in de zomer 2022 een collectie van gerecyclede denim.
De items uit de MUD Jeans x Van Gogh Museum collectie zijn voorzien van gelaserde details van het handschrift en de zinnen uit Vincents brieven en geborduurde rug prints van zijn meesterwerken ‘Amandelbloesem’ en ‘Zelfportret met grijze vilthoed’.
‘Hoop op betere tijden’. De achterliggende gedachte van de samenwerking tussen MUD Jeans en het Van Gogh Museum is gebaseerd een quote uit Vincent van Goghs bewaarde brieven aan zijn broer Theo:‘Hoop hebben op betere tijden moet niet een gevoel zijn maar een iets doen in het heden'.
Volgens de jury is het Mud Jeans en het van Gogh Museum uitstekend gelukt om deze samenwerking op een creatieve en hoogwaardige manier uit te werken.
De collectie is zeer verrassend, creatief en liefdevol gemaakt, en ook de executie is prachtig. Deze samenwerking verdient een groot applaus volgens de jury en is daarom ‘Partnership van het Jaar.
Campagne van het Jaar: Kruidvat met ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’
Met de campagne zetten we in op de kracht van de massa. De massa die soms door veel kleine stappen met elkaar een groot verschil kan maken. Door als voordeeldrogist duurzamere keuzes voordelig en toegankelijk te maken, zorgen steeds meer klanten niet alleen goed voor zichzelf, maar ook voor het milieu.
Kruidvat wil duurzamere keuzes voor heel Nederland bereikbaar en betaalbaar maken en met deze campagne heeft Kruidvat de eerste stap naar consumenten gemaakt om ook blijvende gedragsverandering te realiseren. In de komende jaren zal de boodschap verder geladen worden met vervolgcampagnes en always-on communicatie.
Kruidvat is er uitermate goed in geslaagd om de campagne zo klein mogelijk en zo dichtbij en ‘merkwaardig’ mogelijk op te tuigen. Het is een zeer goede doorvertaling van een uiterst effectief campagneconstruct waar de jury zeer over te spreken is. Kruidvat is dan ook de winnaar van de SBI Campagne van het Jaar.
Oeuvreprijs: Zeeman valt in de prijzen
De jury deelt dit jaar opnieuw een oeuvreprijs uit. Deze oeuvreprijs gaat dit jaar naar de Zeeman. Zeeman is volgens eigen zeggen de eerst discount Retailer die living wages aankaart. De manier waarop is eigenzinnig en pragmatisch te noemen volgens de jury.
De impact ligt ook in het feit dat Zeeman andere retailers uitnodigt om voor hun aandeel mee te doen bij een lopende pilot. Hiermee is de impact voor de werknemer hoger. De Zeeman- aanpak is ook relatief eenvoudig te gebruiken door andere merken en retailers en daardoor schaalbaar.
De jury is lovend over het hoopvolle perspectief dat Zeeman biedt, het gaat over de lange adem en het volhouden. Zeeman is in staat om duurzaamheid, en hierbinnen ook de ‘leefbare lonen’ aanpak, toegankelijk te maken voor het grote publiek. Zeeman draagt er aan bij dat duurzaamheid mainstream wordt, en dit is prijzenswaardig.
Zeeman is een inspirerend voorbeeld voor velen en de jury kent dan ook de SBI Vakprijzen van het Jaar- oeuvreprijs toe aan Zeeman.