Campagne negende editie Alzheimer Socks van start

22-09-2024 (16:15) - Campagnes

Team Alzheimer lanceert de negende editie van de Alzheimer Socks, ditmaal ontworpen door ontwerper David Laport. Ook dit jaar bestaat het paar uit twee verschillende sokken, als symbool voor de verwarring waarmee mensen met dementie en hun naasten dagelijks geconfronteerd worden.

Het dragen van de Alzheimer Socks is een zichtbare steunbetuiging aan de de strijd tegen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie. Met de actie hoopt Team Alzheimer deze hersenziekten bespreekbaar te maken. De volledige netto opbrengst van de verkoop gaat naar wetenschappelijk onderzoek van Alzheimercentrum Amsterdam. De lancering van de sokken is onderdeel van de campagne ‘Verloren aan alzheimer’. De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met het reclamebureau Sunshine and Sausages.

Verloren in het alledaagse

In de aangrijpende campagnevideo staat het verloren zijn centraal. “Het komt helaas vaak voor dat mensen met dementie een ommetje gaan maken en vervolgens de weg kwijtraken, met alle gevolgen van dien. Dementie brengt mensen in verwarring. Door de gaten in het geheugen lijkt het of ze zomaar op een plek zijn beland. De weg ernaartoe kunnen zij zich niet meer herinneren en waar de weg naar huis begint is onduidelijk. In deze campagne hebben we die verhalen samen met reclamebureau Sunshine and Sausages in korte video’s proberen te vatten,” aldus Nicolle Dellaert, Bestuurslid Stichting Team Alzheimer. In de campagne ‘Verloren aan alzheimer’ heeft specifiek dit effect van dementie op het leven van de patiënt een hoofdrol in drie herkenbare situaties; op het perron, in het bos en in het verzorgingshuis.

David Laport

Dit jaar heeft Team Alzheimer samengewerkt met de Nederlandse modeontwerper David Laport. Ontwerper David Laport: “Voor het ontwerp van de Alzheimer Socks heb ik gespeeld met het feit dat je bij mensen met alzheimer vaak van buitenaf niet ziet dat diegene van binnen worstelt met deze slopende ziekte. Daarom heb ik de sokken een subtiel kleurenverschil gegeven. Een verschil dat je van een afstand niet meteen opvalt, maar dat er wel degelijk is”.

Alzheimercentrum Amsterdam

De volledige netto opbrengst van de verkoop van Alzheimer Socks (dit jaar minimaal €6 per paar) komt ten goede aan onderzoek dat door Alzheimercentrum Amsterdam wordt uitgevoerd. Alzheimercentrum Amsterdam is een onderdeel van het Amsterdam UMC. Naast de dagelijkse zorg voor patiënten, focust het centrum zich op het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksactiviteiten van Alzheimercentrum Amsterdam richten zich op het ontwikkelen van gepersonaliseerde behandelingen voor hersenziekten die dementie veroorzaken, met de ziekte van Alzheimer als meest voorkomende vorm. Het centrum legt een focus op het vroegtijdig opsporen en voorkomen van dementie op jonge leeftijd.

Prof. dr. Yolande Pijnenburg, Medisch Directeur Alzheimercentrum Amsterdam: “Alzheimer is, samen met de andere hersenziekten die leiden tot dementie, een van de grootste gezondheidszorgproblemen van deze eeuw. Onderzoek is essentieel om dementie beter te begrijpen en passende behandelingen te ontwikkelen. We staan aan het begin van belangrijke doorbraken, maar zonder diepgaand wetenschappelijk onderzoek komen we niet verder. Iedere stap in het onderzoek brengt ons dichterbij een toekomst zonder dementie”.

De Alzheimer Socks zijn vanaf 21 september te koop via de website www.alzheimersocks.nl en bij partners: Bol.com, Picnic, Poiesz en Jeans Centre.