#ikkijknietweg-campagne wil melden kindermishandeling stimuleren

17-11-2016 (09:52) - Campagnes

In de week van de kindermishandeling is er extra veel aandacht voor kindermisbruik, dat nog steeds op grote schaal plaatsvindt. Dit jaar richt de campagne zich op het melden van kindermishandeling. Om mensen te doen inzien dat het verzwijgen van misbruik (bijna) even erg is als het plegen ervan, is de campagne #ikkijknietweg in het leven geroepen.
 
De boodschap van de campagne is logischerwijs: kijk niet weg, maar kom in actie bij een vermoeden van kindermishandeling. De oproep wordt gedaan door de Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik, organisator van de week tegen kindermishandeling.
 
Afgelopen maandag presenteerde de Taskforce haar eindrapportage met daarin een advies om het aantal mishandelde kinderen (ieder jaar 119.000) fors terug te dringen. Dit aantal moet binnen tien jaar met 60.000 worden teruggebracht. Eberhard van der Laan is voorzitter van de Taskforce: ‘Mishandelde kinderen die er zelf niet over durven praten, hebben mensen in de omgeving nodig die hun signalen opmerken en hier melding van maken. We weten uit cijfers dat helaas nog te veel mensen niets doen bij een vermoeden van kindermishandeling. Kijk niet weg en kom in actie. Hiermee kun je de wereld van een mishandeld kind compleet veranderen. Bellen kan ook anoniem’, roept hij op. 
 
Onderdeel van de online campagne zijn twee 360 graden YouTube-films waarin twee vormen van kindermishandeling worden belicht, gezien vanuit de omstander en het slachtoffer. Inmiddels hebben meer dan 25 bekende Nederlanders en politici zich achter de campagne geschaard, door middel van het plaatsen van een social post. De campagne is al 80.000 keer bekeken op YouTube en de hashtag is al 7.200 keer gedeeld op social media.   
 
Deze campagne is het resultaat van een samenwerking tussen Boomerang Create , 2twintig PR en Hollands Spoor.