Eerste vegan sponsor in de judowereld voor Nederlandse topsporter Jim Heijman

08-06-2022 (09:39) - Marketing

Nederlandse topjudoka Jim Heijman maakt vandaag zijn nieuwe sponsor bekend. Vanaf nu zal het logo van LIVEKINDLY Collective, een collectief van plantaardige voedingsmerken, met onder andere LikeMeat, Oumph! en Dutch Weed Burger, te zien zijn op zijn wedstrijdpakken. Als eerste plantaardige shirtsponsor, een primeur in de sportwereld.
 
Heijman koos bewust voor deze organisatie als sponsor vanwege de invloed van vegetarische voeding op zijn prestaties als topsporter. Meer kennis onder sporters en hun diëtisten over de inrichting van een goed gebalanceerd vega(n) voedingspatroon en de bijkomende gezondheidsvoordelen, zal volgens Heijman op termijn verschil gaan maken: "De missie om impact te creëren op het gebied van duurzaamheid en de waardes van LIVEKINDLY Collective sluiten perfect aan bij die van mij. Hoe mooi is het om hieraan bij te kunnen dragen tijdens mijn studie én sportcarrière. Ik ben erg enthousiast om me in de toekomst te blijven inzetten voor deze transitie. Zowel tijdens mijn sportcarrière als daarna."
 

Over Jim Heijman

Wat begon als een manier om zijn energie kwijt te raken op zesjarige leeftijd, groeide uit tot zijn passie en succesvolle carrière. Topjudoka Jim Heijman, heeft al menig medaille in ontvangst mogen nemen, waaronder vijf keer goud op het Nederlands kampioenschap, meerdere eerste plekken op internationale toernooien en hij bemachtigde een derde plaats op het Europees kampioenschap tot 23 jaar. Ook nam hij deel aan Grand Prix’s en Grand Slams van de International Judo Federation (IJF) World Tour. Ondanks dat hij ontzettend trots is op zijn eerdere prestaties, heeft Heijman als doel om het maximale uit zijn topsport carrière te halen met als stip op de horizon een kwalificatie voor de Olympische Spelen.
 

Fit met een vegetarisch dieet

Heijman heeft zijn succes te danken aan zijn talent, plezier, onophoudelijk doorzettingsvermogen en het juiste team om zich heen, inclusief zijn coach Matthew Purssey. Echter is ook de inzet naast de mat en buiten de krachtruimte van groot belang: "de verschillen tussen op het podium eindigen en net ernaast zijn nihil. Naast training, zijn ook gezonde voeding, genoeg slaap en een gezonde mentale staat, essentieel als je de top wil bereiken." Net als bij menig topsporter speelt voeding bij Heijman een cruciale rol en worden de maaltijden goed getimed voor optimale prestatie en herstel. Uniek aan Heijman’s eetpatroon is dat hij sinds 2020 geen vlees en vis meer eet en aanzienlijk mindert in zijn consumptie van zuivel en eieren. "Tijdens mijn studie Strategic Product Design aan de TU Delft probeerde ik vaak met mijn ontwerp en pitch een bedrijf de duurzame kant op te sturen. Dit voelde erg tegenstrijdig met mijn eigen levensstijl, die bestond uit veel reizen met het vliegtuig en het eten van veel dierlijke producten. Dit was voor mij de aanleiding om te stoppen met het eten van vlees en vis. Verschillende documentaires zoals Seaspiracy en A Life on Our Planet wakkerden mijn motivatie nog verder aan en bevestigden voor mij dat dit de juiste keuze was". Het schrappen van vlees en vis is bij Heijman goed bevallen. Niet alleen voelde het goed voor het milieu en tegengaan van dierenleed, zijn kracht en conditie bleven verbeteren, zijn buik werd rustiger en hij voelt zich sindsdien top fit.
 

Eerste plantaardige shirtsponsor

De positieve effecten die Heijman van zijn eetpatroon ervaart, geven hem de motivatie om zich in te zetten om meer bekendheid te genereren voor een vegetarische of zelfs plantaardige levensstijl. Waar judoka’s bekend staan als echte vleeseters, wijken deze levensstijlen in deze tak van de sportwereld af van de norm. Bij krachtsporten is de inname van eiwitten immers van groot belang voor spieropbouw en -behoud en zien velen vlees als de meest voor de hand liggende, makkelijke keuze.

"Het is mooi om te zien dat de aandacht voor een vegetarisch of zelfs volledig plantaardig eetpatroon toeneemt in de sportwereld. Plant proteïne van hoge kwaliteit wordt steeds meer gezien als volwaardige eiwitbron, waarmee geweldige sportprestaties kunnen worden neergezet. Denk maar eens aan Serena Williams, Novak Djokovic, Lewis Hamilton en Jeremy Reijnders. Samen met Jim gaan we deze beweging nog verder boosten!" aldus Mick van Ettinger, General Manager Benelux van LIVEKINDLY Collective.

 


Bureaus

Media

Economisch