Digitale media blijven sterk groeien terwijl traditionele media krimpen
Volgens ABN AMRO zal de omzet van digitale media in 2024 met 9 procent toenemen, terwijl traditionele media met 1 procent afnemen. Retailmedia groiet met 40%.
Mediasector blijft groeien
Dit betekent dat de totale mediasector nog steeds groeit, met een verwachte omzetstijging van 6 procent, onder andere door het herstel van de koopkracht. Digitale media blijven terrein winnen terrein dankzij innovaties zoals slimme digitale advertentieschermen en retailmedia netwerken. Ook blijven zoekmachines en socialemediaplatforms groeien in populariteit.
Een van de drijvende krachten achter deze groei is kunstmatige intelligentie (AI), die helpt om content en advertenties beter af te stemmen op gebruikersvoorkeuren. Dit resulteert in meer betrokkenheid en hogere advertentie-inkomsten voor mediabedrijven.
In 2024 wordt voor digitale advertenties een groei van 9 procent verwacht, onder andere dankzij de sterke opkomst van retailmedia. Deze sector zal naar verwachting met 40 procent groeien, goed voor een totale advertentieomzet van 400 miljoen euro.
Display advertising haalt paid search in
Betaalde zoekopdrachten vormen de grootste categorie binnen de digitale advertenties en groeiden in 2023 met 3 procent tot zo’n 1,7 miljard euro. Zoekmachines waren hiermee verantwoordelijk voor een derde van de totale advertentie-uitgaven, online en offline, in 2023. Display advertising, waaronder snelgroeiende categorieën zoals online video (7 procent groei) en sociale media (11 procent groei), volgde op de voet met 1,6 miljard euro en zal naar verwachting volgend jaar voor het eerst de zoekmachines inhalen.