OOH-markt plust 13% in Q2, digitaal +30%
De Out of Home-markt (OOH) is in het tweede kwartaal 13% gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op bijna € 75 miljoen tegen € 66 miljoen in Q2 2023. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. Die bedroeg 30% in het tweede kwartaal van dit jaar.
De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In het tweede kwartaal is het aandeel van digitaal gegroeid naar 60%. Nog niet eerder was dit aandeel zo groot. Binnen digitaal wordt 26% op basis van programmatic ingekocht. De bestedingen aan traditioneel lieten in Q2 2024 een daling van 5% zien ten opzichte het tweede kwartaal in 2023. Dit heeft deels te maken met het tijdelijk uit de markt halen van een groot aantal RET-vlakken in april als gevolg van een overgangssituatie van de concessie in Rotterdam.
De halfjaarcijfers geven een vergelijkbaar beeld. De totale groei van de markt is 12% ten opzichte van de eerste helft in 2023 en digitaal loopt met +26% voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de halfjaarcijfers komt de prognose voor heel 2024 uit op ruim € 300 miljoen.
De data van Nielsen laat zien dat Unilever in de eerste helft van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.
beeld: blowUP media