Opnieuw beste reputatie voor ASML volgens zakelijke beslissers
Voor het vijfde jaar op rij staat ASML stijf aan kop in de ranglijst van bedrijven met de beste reputatie. Dat blijkt uit de 24e editie van het grootste en enige Nederlandse reputatieonderzoek onder zakelijke beslissers van businessplatform MT/Sprout uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam (UvA).
In deze MT500 maken De Efteling en Rituals eveneens deel uit van de top drie, waarbij het beauty- en cosmeticabedrijf voor het eerst zo hoog is geëindigd. In de MT500 waarderen branchegenoten elkaar op het vlak van productleiderschap, kwaliteit van uitvoering, klantgerichtheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid.
In vergelijking met 2023 valt op dat een aantal oer-Hollandse bedrijven zoals KLM, Heineken en Staatsbosbeheer in de top tien plaats moeten maken voor buitenlandse grootmachten zoals Google, Ikea en Microsoft. Dat terwijl de opmars van het Nederlandse Rituals doorzet van de negende plek in 2022, de vijfde positie in 2023 naar de huidige derde plek.
Nieuw in de MT500 is de deelname van NGO’s en goede doelen. Zakelijke beslissers hebben veel waardering voor deze non-profitorganisaties, met KWF Kankerbestrijding als hoogste binnenkomer in de MT500 op positie 24.
In dit jaarlijkse reputatie-onderzoek wordt ook bekeken hoe sectoren ten opzichte van elkaar presteren aan de hand van de zogeheten Netto Reputatie Score (NRS) berekening. Goede doelen en NGO’s, de automotive industrie en zorginstellingen worden het beste gewaardeerd. Vastgoed & woningcorporaties, de agrarische sector en bedrijven in personenvervoer krijgen de slechtste sectorwaardering.
"Ons onderzoek leert bovendien dat koers verleggen zeker niet altijd ten koste gaat van de bedrijfsreputatie. Dat geldt wel voor het moreel kompas. Dat is niet onderhandelbaar”
Henk Volberda, onderzoeksleider en UvA-hoogleraar Strategic Management, is niet verrast over de top drie van 2024. “Zowel ASML, De Efteling als Rituals zijn het toonbeeld van organisaties met een rotsvaste koers. Zij weten goed om te gaan met veranderende marktomstandigheden en tegelijkertijd een heldere herkenbare koers te varen. Ons onderzoek leert bovendien dat koers verleggen zeker niet altijd ten koste gaat van de bedrijfsreputatie. Dat geldt wel voor het moreel kompas. Dat is niet onderhandelbaar”, is de overtuiging van de hoofdonderzoeker.
“De huidige generatie bestuurders laat minder van zich horen”, stelt hoofdredacteur Donovan van Heuven van MT/Sprout. “Niet vreemd, want zowel maatschappelijke als organisatievraagstukken lijken steeds complexer te worden. Wat ook nog eens gepaard gaat met polarisatie in de samenleving. Toch pleiten steeds meer wetenschappers voor het bespreekbaar maken van de bedrijfskoers zonder afbreuk te doen aan het morele kompas. Dat draagt bij aan de oplossing van zowel maatschappelijke vraagstukken als de toekomst van verdienmodellen van bedrijven.”
Over het onderzoek
In opdracht van MT/Sprout hebben dit jaar 1.573 zakelijke beslissers 15.772 beoordelingen gegeven op het vlak van productleiderschap, kwaliteit van uitvoering, klantgerichtheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid. De MT500 is het enige reputatie-onderzoek in Nederland dat een zogeheten peer-to-peer-aanpak kent. Onderzoeksrespondenten krijgen de gelegenheid hun oordeel te geven over de reputatie van organisaties in hun eigen branche. De vijf genoemde dimensies worden met 1 tot 5 sterren beoordeeld. Het onderzoek heeft begin 2024 plaatsgevonden.
MT500 editie 2024: de top 20
1 ASML
2 De Efteling
3 Rituals
4 Albert Heijn (Ahold Delhaize)
5 Coolblue
6 DAF
7 Google
8 IKEA
9 Rabobank
10 Microsoft
11 Hitachi Construction Machinery (Europe)
12 Heineken
13 Sdu
14 Staatsbosbeheer
15 Honeywell
16 KLM
17 Technische Unie
18 Prinses Máxima Centrum
19 BMW Group Nederland
20 ASM International
De volledige MT500 ranglijst is vanaf 28 juni beschikbaar via de site van MT/Sprout.