Nieuwe Nederlandse bank GoDutch wil fair banking herdefiniëren

Nieuwe Nederlandse bank GoDutch wil fair banking herdefiniëren

29-05-2024 (15:34) - Economisch

Op 29 mei lanceert de Nederlandse bank GoDutch.

De bank wil het concept van fair banking herdefiniëren.

Fair banking

GoDutch wil de inkomsten van traditionele banken inzichtelijk maken en tot 70% van de verdiensten teruggeven aan haar gebruikers. Verder dragen zij bij aan sociale en duurzame initiatieven en willen binnen twee jaar een klimaatpositieve status te bereiken.

Banken ontvangen risicoloos 4% rente op het geld dat klanten op hun rekening hebben staan van de Europese Centrale Bank. Bij kaartgebruik wordt er gemiddeld 1,25% van het uitgegeven bedrag per betaling verdiend. Daarnaast wordt er meestal een vaste opslag gerekend voor iedere inkomende en uitgaande transactie, ongeacht het type, oplopend tot € 0,25 per transactie. GoDutch wil dergelijke kosten inzichtelijk maken voor haar gebruikers. 

De bank biedt diverse pakketten voor zakelijk bankieren gericht op mkb-bedrijven, zelfstandigen, verenigingen en stichtingen. Er kan gekozen worden voor een gratis rekening waar 10% van de inkomsten gedeeld wordt of een betaald pakket waarbij dat oploopt tot 70%. Hoe hoger de fee, hoe uitgebreider de functionaliteiten zijn, en hoe hoger het gedeelde percentage. Gebruikers ontvangen elk kwartaal hun deel van de inkomsten.

“De afgelopen jaren hebben banken recordwinsten geboekt, een groot deel daarvan is verdiend aan rente, kaartgebruik en andere gebruikskosten van hun klanten. Dat is oneerlijk. Hun klanten hebben immers voor deze inkomsten gezorgd. Daarnaast staat wat door ondernemers onderaan de streep wordt betaald aan de bank, niet meer in verhouding met het product dat zij afnemen”, aldus Thomas Vles, oprichter van GoDutch: “Door onze inkomsten en kosten transparant te maken, en de inkomsten te delen met onze gebruikers stellen wij een nieuwe norm: écht eerlijk bankieren. In plaats van bankieren als kostenpost, gaan onze gebruikers geld verdienen aan hun betaalrekening.”

Klimaatpositieve samenwerkingen

Voor iedere gebruiker wordt, maandelijks zolang de rekening actief is, 5 m² Afrikaanse savanne vergroend in samenwerking met Justdiggit. De gebruikers van GoDutch worden ook gestimuleerd om een aantal goede doelen te ondersteunen, zoals KWF, War Child en The Ocean Clean-up. Wanneer gebruikers eens per kwartaal hun percentage van de verdiensten van GoDutch ontvangen, kunnen zij ervoor kiezen om hun netto-inkomsten, waar alle kosten zijn afgetrokken, automatisch aan een of meer initiatieven te doneren. GoDutch zal op termijn vanuit een eigen stichting het aantal initiatieven op gaan schalen.

Via de app kunnen nieuwe gebruikers zich registreren, waarna in maximaal drie kantooruren hun Nederlandse IBAN verschijnt. Vanaf dat moment kunnen de betaalkaarten van Mastercard direct op de telefoon gebruikt worden. Fysieke kaarten worden binnen enkele dagen bezorgd.

Vles: “Uit eigen ervaring weet ik dat kleinere zakelijke gebruikers niet vooraan in de rij staan als het gaat om service bij de bank. Zo kan een rekening aanvraag weken tot maanden in beslag nemen en word je bij een vragen van het kastje naar de muur gestuurd. GoDutch houdt het simpel. Snel toegang tot je nieuwe rekening, alle benodigde zakelijke bankierfuncties en gewoon met ons kunnen bellen als je een vraag hebt; dat maken wij weer ‘gewoon’.”

Veiligheid en zekerheid

GoDutch werkt samen met de Franse betalingsdienstverlener Swan voor transactieverwerking, compliance en risk management. Continue fraudemonitoring beschermt gebruikers tegen phishing aanvallen en kaarttransacties worden beschermd met Mastercard SecureCode. Gelden worden veilig aangehouden in gescheiden rekeningen door een van de veiligste banken in Europa. Daarnaast is de EU-richtlijn Depositogarantiestelsels (DGSD) van toepassing op de zakelijke rekeningen van Swan, die bescherming biedt tot €100.000.

10.000 bedrijven in één jaar

GoDutch streeft ernaar om binnen één jaar een bestand van 10.000 bedrijven op te bouwen in Nederland. “Uit een beursgenoteerde gebruiker nog voor de officiële lancering blijkt dat de transparantie, servicegerichtheid en ESG waar GoDutch voor staat ook door grotere bedrijven gemist wordt. GoDutch springt in het gat dat banken in Nederland zelf hebben gecreëerd”, zegt Vles. 


Bureaus

Media

Marketing