![Fairphone vervangt naast onderdelen ook haar visuele identiteit](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-10_om_10.06.23.png)
Fairphone vervangt naast onderdelen ook haar visuele identiteit
Duurzame elektronicamaker Fairphone lanceert een internationale campagne als onderdeel van een compleet nieuwe visuele identiteit. Met deze strategische vernieuwing wil het merk een breder publiek bereiken en zijn impact vergroten, zonder concessies te doen aan de kernwaarden: duurzaamheid en ethische productie.
In samenwerking met het Amsterdamse bureau Fitzroy introduceert Fairphone een nieuwe pay-off: ‘Fairphone The One That Lasts’. Ook maakt de wereld kennis met Mobi, een slimme robot die het groeiende e-waste-probleem symboliseert en overal waar mogelijk kapotte elektronica verzamelt.
Marnix Tiggeloven, oprichter van Fitzroy, vertelt: "De meeste smartphones hebben een korte levensduur omdat onderdelen niet eenvoudig vervangen kunnen worden. Dit staat in contrast met de Fairphone-modellen, die dankzij onderdelen die je gemakkelijk zelf kunt vervangen, zoals het scherm en de batterij, veel langer meegaan."
Frisse visuele identiteit
Fairphone's nieuwe visuele identiteit benadrukt de premium positionering op het gebied van zowel technolgie op het gebied van zowel duurzame technologie als gebruikerservaring. "Frisse, eigentijdse kleuren geven het merk een onderscheidende uitstraling in een drukke markt, terwijl groene accenten de focus op duurzaamheid benadrukken en het merk vol vertrouwen positioneren", Alexandra Touzet, Head of Brand and Marketing bij Fairphone.
"Het nieuwe logo weerspiegelt onze nieuwe merkpersoonlijkheid – simple, smart & confident – en onze visie op de toekomst. Het moderne ontwerp combineert organische vormen voor een warme en toegankelijke uitstraling met strakke lijnen en geometrische elementen die Fairphone’s precisie en innovatie benadrukken", aldus Touzet.
Verschillende bureaus
Naast de samenwerking met Fitzroy, was De Nieuwe Zaak (beide onderdeel van United Playgrounds) verantwoordelijk voor de media. De filmproductie, inclusief de ontwikkeling van het CGI-personage, werd gerealiseerd in samenwerking met Artbox. Het uitrollen van de sociale en online assets gebeurde in samenwerking met De Nieuwe Zaak en Extrafazant.
'Nog maar het begin'
De campagne wordt uitgerold in Nederland en Duitsland. Maar er staan al meer campagnes op de planning. Marlon von Franquemont-Koster, Creative Director bij Fitzroy, zegt: "We zijn blij dat we de nieuwe identiteit samen met het Fairphone-team hebben kunnen ontwikkelen. Maar deze campagne is nog maar het begin. De nieuwe identiteit zal nóg meer tot leven komen in toekomstige campagnes, die we later dit jaar zullen lanceren."
Credits
Creative agency: Fitzroy | United Paygrounds
Character Design / Filmproductie / Regie: Artbox
Music: Sizzer
SFX/VO: Sizzer/ Wave Music
Media: De Nieuwe Zaak | United Playgrounds
Social edits: Extrafazant
Display: De Nieuwe Zaak | United Playgrounds
DOOH: Martin Kipper