
Toezichthouder verscherpt controles op telemarketing
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) intensiveert het toezicht op telemarketing. Bedrijven die consumenten of zzp’ers telefonisch benaderen, hebben tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen. Daarna start de ACM met controles en kan handhavend worden opgetreden.
Volgens ACM-bestuurslid Manon Leijten behoort telemarketing al jarenlang tot de grootste klachtenonderwerpen bij de toezichthouder. Vooral energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. "Hier moet nu echt verandering in komen," stelt Leijten.
Om bedrijven duidelijkheid te geven over de regels, organiseerde de ACM onlangs een bijeenkomst voor energieleveranciers en telecomaanbieders – sectoren waar de meeste klachten over binnenkomen. Tijdens deze sessie werden de belangrijkste regels toegelicht, waaronder de verplichting dat bedrijven alleen mogen bellen als consumenten hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Die toestemming moet bovendien verifieerbaar zijn, bijvoorbeeld via een app, sms, e-mail of telefonisch. Ook moeten bedrijven transparant zijn over het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van een contract.
Iedereen in de keten is verantwoordelijk
Een belangrijk aandachtspunt tijdens de bijeenkomst was de ketenaansprakelijkheid. Niet alleen het bedrijf dat het telefoongesprek voert, maar ook de partij die uiteindelijk het contract sluit, is verantwoordelijk voor naleving van de regels. Als een ingehuurd telemarketingbureau de regels overtreedt, kan de opdrachtgever hier ook op worden aangesproken door de ACM.
Controle en handhaving vanaf 1 juli
Na 1 juli zal de ACM audits uitvoeren om te controleren of bedrijven zich aan de regels houden. Indien nodig kan de toezichthouder ingrijpen met boetes of lasten onder dwangsom (LOD’s). Met deze aanscherping wil de ACM telemarketing eerlijker en transparanter maken en consumenten beter beschermen tegen ongewenste verkoopgesprekken.