Airborne wint Red Dot Design award 2023
Podcast bedrijf Airborne heeft het Red Dot Design award 2023 gewonnen in de categorie 'Best sound design".
Airborne maakte de kinderpodcast "Expeditie Oceaan" voor Albertheijn met 8D-audio. Voor de project werkten ze samen met Lumen Lyalty, dentsu Benelux, Studio Freek en Naturalis Biodiversity Nederland.
Rollende golven
Albert Heijn wilde met Expeditie Oceaan kinderen (4-12 jaar) kennis laten maken met de oceaan. Een bewaaralbum belicht in totaal 14 ecosystemen, met korte teksten en illustraties. In het bewaaralbum werd elk hoofdstuk, over één ecosysteem, voorzien van een QR-code. Door deze te scannen, kom je terecht bij een audio-experience die als podcast wordt aangeboden. Met behulp van ruimtelijke audio (of 8D-audio) waant de luisteraar zich in een specifieke omgeving, omdat het geluid van alle kanten komt. Zoals golven die van voren naar achter rollen en vogels die van links naar rechts vliegen.
Meer engagement
De podcast, ontwikkeld door Airborne, heeft aantoonbaar geleid tot meer engagement: in totaal werd de podcast bijna een miljoen keer beluisterd. De campagne is gedurende de looptijd op deze manier geïntensiveerd, en anderzijds verlengd. Met de onderscheidende audio-content blijkt Albert Heijn namelijk in staat om veel langer dan de campagneperiode luisteraars te trekken. In de 'longtail' is het bereik inmiddels ruimschoots verdubbeld en de aantallen blijven oplopen, zonder verdere campagne of promotie.