Film 'A New Day' van FrieslandCampina wint Grand Prix op World Media Festival
'A New Day' van FrieslandCampina, geproduceerd door 1Camera, heeft de Grand Prix gewonnen op het World Media Festival. De corporate film, die in september 2022 werd gelanceerd, werd als beste gekozen uit 764 inzendingen uit 33 landen. Naast de Grand Prix won ‘A New Day’ ook de Grand Award in de categorie Corporate Communications en goud in de categorie Reputation Management.
De film ‘A New Day’ duikt in de levens van de jonge FrieslandCampina-melkveehouders Annemiek, Arjan en Sandra. Allen voelen ze sterk de verantwoordelijkheid te “luisteren naar wat de wereld van ons vraagt” bij het verder verduurzamen van hun bedrijf, maar wat betekent dit voor het vak dat ze van hun ouders hebben geleerd? En welke risico’s zijn hieraan verbonden? De film eindigt met een hoopvolle boodschap: deze jonge generatie boeren is ondanks de uitdagingen klaar voor verandering, voor een nieuwe dag.
‘A New Day’ is de opvolger van de prijswinnende film ‘The Story of Milk’, de vorige corporate cinema-productie die 1Camera maakte voor FrieslandCampina. ‘A New Day’ is opgenomen in Nederland, Thailand en Dubai over een periode van twee jaar. Hieraan ging een langdurig researchtraject vooraf, inclusief werkbezoeken bij boeren en gesprekken met wetenschappers verbonden aan Wageningen University & Research. FrieslandCampina wil met deze eerlijke, intieme film inzicht geven in de dilemma’s van jonge zuivelboeren, ingeklemd tussen aan de ene kant de tradities van hun ouders, en aan de andere kant de verwachtingen van de maatschappij.
“We zijn blij met deze erkenning voor ‘A New Day’. De film verbeeldt op een mooie en impactvolle manier de uitdagingen, dilemma’s, maar ook de kansen waar onze melkveehouders mee worden geconfronteerd bij het succesvol managen en verduurzamen van hun bedrijf. De FrieslandCampina-leden staan al meer dan 150 jaar middenin de maatschappij en hebben zich altijd weten aan te passen aan wat de maatschappij van hen vraagt. Dat de film zo goed wordt ontvangen, door het algemene publiek en filmexperts, onderstreept dat dit breed wordt herkend en erkend,” zegt John-Paul Schuirink, Global Director Corporate Communication van Koninklijke FrieslandCampina.
bereik 5,4 miljoen Nederlanders
Om het belang van de boodschap te benadrukken heeft FrieslandCampina de film van vier minuten tientallen keren in zijn geheel uitgezonden op RTL4 en NPO1. Dit resulteerde in een indrukwekkend bereik van 5,4 miljoen Nederlanders. Verder maakt de film deel uit van een grotere campagne van FrieslandCampina, waarin ook social media-posts en diverse mini- documentaires zijn geproduceerd die de persoonlijke verhalen van de jonge boeren uitgebreider vertellen.
1Camera, de producent van ‘A New Day’ kreeg vorig jaar ook erkenning voor haar werk. Het filmproductiebedrijf won toen de Grand Prix voor Best Corporate Media op het Cannes Corporate Media & TV Award Festival, met de film ‘Samen Leven volgens Achmea’.
World Media Festival
Het World Media Festival in Hamburg, Duitsland, is een initiatief van intermedia en richt zich op televisie, bedrijfsfilms, online en printproducties op internationaal niveau. De awards staan bekend als de meest prestigieuze onderscheidingen in visuele competities en worden wereldwijd erkend als de maatstaf voor de hoogste productienormen.
Winnaars worden geselecteerd door ervaren professionals op basis van creativiteit en effectiviteit. De Grand Prix wordt toegekend aan de beste van alle festivalinzendingen. De beoordelingscriteria omvatten onder andere copywriting, geluid, montage, visuals en de effectiviteit van het bereiken van de doelgroep.