Nederlandse merken presteren boven verwachting

26-04-2024 (09:54) - Awards

De resultaten van het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024 rapport zijn bekend gemaakt. Daaruit blijkt de waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% is gestegen. Met een totale waarde van bijna $80 miljard in het afgelopen jaar blijven Nederlandse merken boven verwachting presteren als het gaat om het genereren van merkwaarde. Hiermee heeft Nederland de op twee na hoogste merkwaarde per inwoner van alle landen met de Kantar BrandZ ranglijst.

Booking.com is voor de eerste keer het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van maar liefst 40% naar $16 miljard. Het merk is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van mensen en scoort hoog op zowel Demand als Pricing Power. Het merk was de afgelopen drie jaar prominent aanwezig tijdens de Super Bowl met advertentiecampagnes met Idris Elba, Melissa McCarthy en dit jaar Tina Fey, wat heeft bijgedragen aan de wereldwijde bekendheid van het merk.

Heineken is runner-up op de ranglijst met een waarde van $13,3 miljard, en is benoemd tot het meest consistente merk door zijn aanwezigheid in de Top 30 over de afgelopen vijf jaar. ING maakt de Top 3 compleet, met een waarde van $9,5 miljard.

Voor het tweede jaar op rij, is Action de hoogste stijger met een groei van 41% naar $3,2 miljard. De discountretailer blijft budgetprijzen centraal stellen in zijn merkbelofte. Door de prijspositionering heeft Action overleefd in een tijd waarin Nederlandse consumenten bijna hun limiet bereiken qua prijsstijgingen, en is ook belangrijk voor de voortdurende uitbreiding in het buitenland. 

Stabiele markt

Bram van Schaik, Managing Director, Kantar Insights in Nederland, licht toe: “In een tijd waarin veel economieën het moeilijk hebben, is de Nederlandse markt een plek van relatieve rust en stabiliteit voor merken wat blijkt uit de sterke groei in merkwaarde van onze 2024 ranglijst. Het is duidelijk dat merken die worden gezien als waardevol en die kunnen voldoen aan de behoeften van consumenten in een tijd waarin zij worstelen met stijgende prijzen, hun Demand Power zullen vergroten en uiteindelijk hun merkwaarde zullen doen groeien. Booking.com positioneert zichzelf bijvoorbeeld niet als goedkoop, maar consumenten zien het als een merk dat meer waarde biedt dan concurrenten tegen een lagere prijs wat zorgt voor terugkerende klanten.”

Er zijn ook twee nieuwe merken op de ranglijst: Odido met een waarde van $1,5 miljard op nummer 12, en Essent met een waarde van $385 miljoen op nummer 25. 

Meaningful, Different en Salient

Volgens een analyse van toonaangevende merken van over de hele wereld, zijn sterke merken Meaningful, Different en Salient. In de loop van de tijd hebben deze merken een diepe en brede consumentenrelatie opgebouwd. Albert Heijn, nummer 14 op de lijst met een waarde van $1,3 miljard, scoort hoog op al deze maatstaven. 

In de persoonlijke verzorgingscategorie heeft Rituals, nummer 19 met een waarde van $922 miljoen, een sterk gevoel van Difference opgebouwd. Ook Bol, nummer 15 met een waarde van $1,1 miljard, scoort al het meest waarde volle merk. Nederlandse consumenten verkiezen namelijk de online retailer boven Amazon.

24 merken in de Nederlandse Top 30 hebben een Demand Power die hoger is dan gemiddeld. Dat is die ‘wil ik hebben’-factor die consumenten ertoe aanzet een merk te kiezen. Basic-Fit, nummer 17 met een waarde van $936 miljoen, staat bovenaan de Demand Power-lijst.

Verschillende merken buiten de Top 30 hebben ook een indrukwekkende Demand- en Future Power onder consumenten. Een van deze merken is plantaardig voedselpionier De Vegetarische Slager.

De ranglijst, het rapport en de uitgebreide analyse van Kantar BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken 2024 lees je hier