Aandelen Spotify flink in de lift na recordwinst van tweede kwartaal
Spotify Technology (SPOT) rapporteert vandaag de resultaten voor het tweede kwartaal die alle verwachtingen overtroffen. De audiogigant boekte een recordwinst, brutomarge en vrije kasstroom in het kwartaal dankzij hun recente "efficiëntie"-strategie.
De inkomsten kwamen overeen met de schattingen terwijl de maandelijkse actieve gebruikerscijfers teleurstelden. Beleggers trokken er hun schouders over op, want het aandeel steeg met meer dan 10% in de voorbeurshandel.
In juni kondigde Spotify aan dat het de prijzen van zijn premium abonnementen in de VS zou verhogen, met ingang van deze maand. Spotify verhoogde ook eerder deze zomer al de prijzen.
Ontslagrondes om groei te stimuleren
Bovenop de prijsaanpassingen heeft het bedrijf zich gecommitteerd aan meerdere ontslagrondes en initiatieven om de omzetgroei te stimuleren en de marges te verbeteren, zoals een streaming tier voor alleen muziek en een plan voor alleen audioboeken. Het bedrijf introduceerde ook een duurdere audiobundel met muziek, podcasts en audioboeken.
Spotify rapporteerde een bedrijfsresultaat van 266 miljoen euro (289 miljoen dollar), vergeleken met een verlies van 247 miljoen euro in de voorgaande periode. Dit was boven de verwachtingen van het bedrijf van 250 miljoen euro, dankzij lagere personeels- en gerelateerde kosten en lagere marketinguitgaven.
Het bedrijf liet ook een sterk bedrijfsresultaat zien voor het derde kwartaal van 405 miljoen euro (440 miljoen dollar), ruim boven de consensusverwachtingen van Wall Street van 298,1 miljoen euro.
De streamingdienst rapporteerde een netto-inkomen van 274 miljoen euro (298 miljoen dollar), of een winst van 1,33 euro per aandeel. Dat was ruim boven de analistenverwachting van een winst van 1,04 euro per aandeel. Het steekt ook af tegen het verlies van 302 miljoen euro in het jaar daarvoor, of een verlies van 1,55 euro per aandeel.
De brutomarges kwamen sterker dan verwacht uit op een record van 29,2%, waarmee de verwachtingen van het bedrijf van 28,1% werden overtroffen. De streamer zei dat het verwacht dat de marges in het derde kwartaal zullen oplopen tot 30,2%, ruim boven de prognoses, voornamelijk dankzij de jaar-op-jaar verbeteringen in muziek en podcasting.
Uitbreiding van podcast- en advertentieactiviteiten
Spotify heeft eerder gezegd te verwachten dat de marges op de lange termijn tussen de 30% en 35% zullen uitkomen. Het bedrijf maakt plannen om de podcast- en advertentieactiviteiten verder uit te breiden. Het bedrijf verwacht dat de omzet in het derde kwartaal 4 miljard euro zal bedragen, tegenover 3,4 miljard euro in het jaar daarvoor.
Analisten op Wall Street noemden de betere brutomarge van Spotify en de beter dan verwachte verwachtingen voor het bedrijfsresultaat en de brutomarges in het derde kwartaal als belangrijke katalysatoren voor de positieve reactie op het aandeel.