AI-startup Neople haalt 6 miljoen euro startkapitaal op en opent in Berlijn
De Nederlandse startup Neople, de softwareoplossing die AI-collega’s ontwikkelt voor klantenservice teams in e-commerce, heeft €6 miljoen opgehaald in een investeringsronde geleid door Newion en Simon Capital, ondersteund door bestaande investeerders Peak en Curiosity.
Het bedrijf zal de investering gebruiken om de Duitse markt te betreden en het eerste AI-trainingscentrum voor digitale collega's te lanceren.
Neople werd opgericht in 2023. Neople maakt AI toegankelijk voor consumenten via een digitale collega met eigen karakter. Inmiddels hebben ruim 100 Nederlandse en Duitse e-commerce bedrijven een Neople ingehuurd. Neople’s nieuwe trainingscentrum stelt senior medewerkers in staat AI-collega’s op te leiden, zodat zij uiteindelijk volledig zelfstandig de beste klantenservice kunnen bieden.
Collegial AI
Hans de Penning, mede-oprichter en CEO van Neople, legt uit: “We staan aan de vooravond van een verschuiving naar een nieuwe manier van werken met technologie. Binnenkort zullen AI-collega’s met de juiste soft skills alle repetitieve en tijdrovende taken precies volgens de instructies uitvoeren. Deze toekomstige samenwerking noemen wij ‘Collegial AI’.”
Hans vervolgt: "Klantenservice teams zijn vaak het knelpunt van een e-commerce bedrijf. Support medewerkers behandelen talloze vragen, zelfs die van geïrriteerde of onbeschofte klanten. Collegial AI maakt het werk leuker en zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen concentreren op het verlenen van extra service. Dankzij de investering kunnen we ons AI-trainingscentrum lanceren om de Neople te trainen om autonoom te kunnen werken. Ook buiten Nederland ontvangen we positieve signalen en daarom wordt het tijd om Neople internationaal op de kaart te zetten.”
De Europese investeerders Newion en Simon Capital dragen bij aan de volgende groeifase en internationale expansie van de startup. Het bedrijf opent in september een tweede kantoor in Berlijn, wat zorgt voor kortere lijnen om het Duitse klantenbestand uit te breiden. Dorus Olgers, Principal bij Newion, legt uit: “We zijn onder de indruk van Neople’s menselijke benadering van AI, wat gedreven is door diepe domeinkennis in de markten die zij bedienen. Dit heeft geresulteerd in een product waar hun klanten zeer enthousiast over zijn en dat de traditionele benadering van klantenservice drastisch aan het veranderen is.”