MediaMarkt breidt retail media aanbod uit
MediaMarkt breidt zijn internationale retail media aanbod uit met Sponsored Brand Ads (SBA).
Partners kunnen nu ook in Nederland kiezen voor dit nieuwe product om hun merk meer zichtbaarheid en relevantie te geven op de platforms van de consumentenelektronica-retailer.
Internationale uitrol
Sponsored Brand Ads kunnen nu geboekt worden in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Polen en Zwitserland. De internationale uitrol van het nieuwe product is een belangrijke stap in het bereiken van MediaMarkt’s doel om zijn retail media-business uit te breiden naar € 45 miljoen aan omzet voor alle acht landen waar dit product beschikbaar is tegen het einde van het boekjaar 2025/26.
"Het jaar 2024 is voor ons zeer goed begonnen en we zijn sterk gegroeid. In onze recent vrijgegeven Q2-resultaten rapporteerden we een vijfvoudige stijging van de inkomsten voor onze retail media-divisie over heel Europa. Met ons nieuwe Sponsored Brand Ads-product willen we deze groei voortzetten en onze partners de best mogelijke selectie van producten en diensten bieden over de hele funnel," zegt Torsten Ahlers, Managing Director van Media-Saturn Marketing GmbH.
Vier retail media-producten internationaal beschikbaar
Wie een specifiek product via de zoekfunctie in de MediaMarkt-webshop wil uitlichten, kan Sponsored Product Ads inzetten. In acht van de elf landen waar MediaMarkt actief is, is dit behalve via een managed service ook beschikbaar als self-service optie. Een ander product is A+ Content, dat beschikbaar is in negen van de elf landen. Hiermee kunnen partners meer exclusieve en gerichte productdetailpagina's maken. Daarnaast biedt MediaMarkt Reporting aan, wat inzichten biedt in zowel website als sales data. Deze gedetailleerde rapporten helpen om alle stappen in de customer journey nauwkeurig te volgen. De vier producten zijn allen beschikbaar voor Nederland.
MediaMarkt verkoopt de producten in samenwerking met Criteo. Partners kunnen ervoor kiezen om hun campagnes te laten managen door MediaMarkt of Criteo, of ze kunnen ervoor kiezen om zelf (of hun mediabureau) de eigen budgetten beheren en monitoren via de self-service optie. Na een testfase zal het SBA-product ook beschikbaar zijn als self-service product.
Torsten Ahlers kijkt al vooruit: "Met onze vier beschikbare retail media-producten, die we in bijna alle landen hebben uitgerold, hebben we een sterke basis en een aantrekkelijk aanbod gecreëerd. Nu moeten we ons richten op andere gebieden, zoals audience extension. Dit zullen we verder uitbreiden en standaardiseren om relevante doelgroepen te definiëren op basis van de data van onze sitebezoekers. In de toekomst zullen we onze sterke punten als omnichannel platform in retail media steeds meer benutten. Zo willen we onze partners de mogelijkheid bieden om de bekendheid van hun merken en producten direct in de winkels te vergroten via in-store advertising. We zien ook verdere schaalvoordelen binnen het bedrijf, zo is het nu ook mogelijk om Sponsored Product Ads aan te bieden aan onze Marketplace-verkopers."