AB InBev, Omnicom en Special Group bovenaan ranglijst Global Effie Effectiveness Index

28-09-2022 (06:00) - Marketing

Effie Worldwide heeft de Effie Effectiveness Index 2021 (effieindex.com) bekendgemaakt, de jaarlijkse ranglijst van de bedrijven achter 's werelds meest effectieve marketinginspanningen.

AB InBev, McDonald's, Omnicom, McCann Worldgroup, FP7 McCann Dubai en Special Group werden uitgeroepen tot respectievelijk Most Effective Marketer, Brand, Agency Holding Group, Agency Network, Agency Office en Independent Agency.

"De 2021 Effie Index weerspiegelt het werk dat is bereikt tijdens een van de meest uitdagende periodes in de recente geschiedenis. De merken en bureaus die in deze ranglijst zijn opgenomen, hebben een niet aflatende inzet voor marketingeffectiviteit getoond en vertegenwoordigen de vasthoudendheid, wendbaarheid en creativiteit in onze wereldwijde industrie", zegt Traci Alford, Global CEO, Effie Worldwide. "Felicitaties aan alle bedrijven die bovenaan de ranglijst staan voor het blijven leveren van ideeën die werken en uw bedrijven laten groeien."

Eerder dit jaar kondigde Effie Worldwide aan dat het de berekeningsmethode van de Effie Index had geëvolueerd van een lineaire naar een exponentiële schaal om de meest effectieve marketeers elk jaar verder te erkennen. Meer informatie over hoe de Index rankings worden berekend is hier te vinden. De update volgt op een pauze van een jaar van de Effie Index, als gevolg van het feit dat veel Effie Awards programma's in 2020 in de ijskast gaan vanwege de impact van Covid-19.

De 2021 Effie Index rankings weerspiegelen de prestaties van meer dan 4.500 finalisten en winnende inzendingen in één wereldwijde, vier regionale en 47 nationale Effie Awards wedstrijden gehouden over de hele wereld van 1 januari 2021 tot 31 december 2021.

Meest effectieve marketeers

Top 5: AB InBev, Unilever, PepsiCo, McDonald's, Procter & Gamble - AB InBev neemt voor het eerst de eerste plaats in als Meest Effectieve Marketeer, na in 2020 in de top 5 te zijn beland, met werk voor merken als Cerveza Nuestra Siembra, Quilmes, Victoria, Andes, Brahma, Poker en Michelob ULTRA. Na vier jaar op de eerste plaats gaat Unilever naar nummer 2, met werk voor merken als Lipton, Good Humor, Dove, Lifebuoy, Rexona, Knorr, Omo en Surf Excel.

PepsiCo staat op de derde plaats, twee plaatsen hoger dan in 2020. McDonald's en Procter & Gamble keerden terug naar de top 5.

De Coca-Cola Company viel voor het eerst uit de top 10. Nestlé, Mondelez International, Reckitt Benckiser, Burger King en de Nieuw-Zeelandse regering namen respectievelijk de plaatsen 6-10 in,

Meest doeltreffende merken

Top 5: McDonald's, Burger King, KFC, Entel, Chevrolet - Het was een belangrijk jaar voor QSR, met McDonald's, Burger King en KFC die de top drie positie innamen in de ranglijst voor Meest Effectieve Merk. McDonald's steeg één plaats van 2020 naar de eerste plaats, terwijl Burger King vijf plaatsen steeg en de tweede plaats innam. KFC behield de derde plaats. Entel en Chevrolet bezetten respectievelijk de vierde en vijfde plaats.

IKEA, Mastercard, Pepsi en Every Kiwi Vote Counts bezetten de zesde tot en met de negende plaats en LifeBuoy van Unilever, Poker van AB InBev en Santander staan samen op de tiende plaats.

Meest effectieve agentschap holding groepen

Top 5: Omnicom, WPP, IPG, Publicis Groupe, Dentsu - De ranglijst van meest effectieve agentschapsholdings is opgeschud, waarbij Omnicom voor het eerst sinds 2012 WPP heeft verdrongen. Indrukwekkende overwinningen van BBDO Worldwide, DDB Worldwide en TBWA\Worldwide waren bepalend voor het succes van Omnicom. Omnicom stond voor het laatst bovenaan in 2011, toen de Effie Index werd gelanceerd. De rest van de top 5 is ongewijzigd gebleven sinds 2016, met IPG, Publicis Groupe en Dentsu die hun positie behouden.

Meest effectieve netwerken

Top 5: McCann Worldgroup, BBDO Worldwide, Ogilvy, DDB Worldwide, OMD - McCann Worldgroup staat voor het vierde jaar op rij op nummer één en behoudt zijn positie als Most Effective Agency Network. Het IPG-bureaunetwerk verdiende 4 Grand Effies in 2021, waaronder McCann Manchester's "Aldi 2010-2020: How taking an alternative path took Aldi from Shame to Pride" campagne voor Aldi in de categorie Sustained Success (Effie Verenigd Koninkrijk), McCann Panama's "Creadores del Momento Ideal" voor Nestlé's Leche Evaporada Idea in de categorie Corporate Reputation (Effie Panama), McCann Tel Aviv's "From a vegan niche product to a mass lifestyle brand: Tnuva lanceert Tnuva Alternative en groeit met 43% in minder dan een jaar" voor TNUVA in de categorie Voeding (Effie Israël), en FP7 McCann Dubai en McCann Paris' "The Bread Exam" voor de Libanese Breast Cancer Foundation in de categorie Positieve Verandering (MENA Effies).

Omnicom's BBDO Worldwide gaat naar de tweede plaats, WPP's Ogilvy wordt derde en Omnicom's DDB Worldwide en OMD bezetten de vierde en vijfde plaats.

Meest effectieve bureaus

Top 5: FP7 McCann Dubai, DDB Colombia, McCann Tel Aviv, Sancho BBDO, McCann Worldgroup India - De bureaus van McCann Worldgroup bezetten 3 van de top 5 plaatsen in de ranglijst van meest effectieve bureaus. FP7 McCann Dubai, behoudt zijn nummer 1 positie, na successen met regionale en wereldwijde merken, waaronder Mastercard, Dettol, Unilever's OMO, AstraZeneca, en hun Grand Effie-winnende werk voor de Libanese Breast Cancer Foundation (LBCF). McCann Tel Aviv komt voor het eerst de top 5 binnen, op de derde plaats, en neemt de plaats in van McCann Worldgroup India vanaf 2020. McCann India gaat naar de vijfde plaats.

DDB Colombia kwam voor het eerst de top 5 binnen op nummer twee, dankzij succesvol werk voor een verscheidenheid aan merken, waaronder Gold Effies voor AB InBev, Corona Vajillas, América Móvil en Protección. Het Colombiaanse Sancho BBDO behoudt zijn positie op de vierde plaats, na veel succes bij de Effie Awards Colombia en LATAM Effie Awards met bedrijven als PepsiCo, Arturo Calle, Alcaldía Municipal de Soacha en Terpel.

Meest effectieve onafhankelijke bureaus

Top 5: Special Group, GUT Buenos Aires, Gres Todorchuk, Interaction, Suno United Creators - Het Nieuw-Zeelandse bureau Special Group (Auckland) keert terug naar de top 10 en claimt voor het eerst de nummer 1 plek, met gouden Effies voor het Every Kiwi Vote Counts werk, "Meddle in the NZ Election.

GUT Buenos Aires (Argentinië) debuteert in de top 10 op nummer 2, met name door de Grand Effie 2021 in de Effie Argentina competitie mee naar huis te nemen met "Pymes" voor Mercado Libre Argentina. Het in Kiev gevestigde bureau Gres Todorchuk (Oekraïne) komt voor het eerst de top 10 binnen op nummer 3, terwijl Interaction (Costa Rica) en Suno United Creators (Brazilië) respectievelijk de vierde en vijfde plaats bezetten.

Dattis (Colombia), The Womb Communications (India), ACG Budapest (Hongarije), AIDA Pioneer Group (Wit-Rusland) en Dejavu (VAE) maken de top 10 compleet.

Regionale ranglijsten

Noord-Amerika
Restaurant Brands International (marketeer), Burger King (merk), Omnicom (bureauholding), BBDO Worldwide (bureaunetwerk), BBDO New York (bureau) en Alison Brod Marketing + Communications (onafhankelijk bureau).

Azië-Pacific
Unilever (marketeer), McDonald's (merk), WPP (agency holding group), Ogilvy (agency network), McCann Worldgroup India (agency office) en Special Group (onafhankelijk bureau).

Europa
PepsiCo (marketeer), IKEA (merk), Omnicom (agency holding group), McCann Worldgroup (agency network), McCann Tel Aviv (agency office), en Gres Todorchuk (onafhankelijk bureau).

Latijns-Amerika
AB InBev (marketeer), Entel (merk), Omnicom (agency holding group), BBDO Worldwide (agency network), DDB Colombia (agency office) en GUT Buenos Aires (independent agency).

Midden-Oosten & Afrika
Unilever (marketeer), Burger King (merk), IPG (bureauholding), McCann Worldgroup (bureaunetwerk), FP7 McCann Dubai (bureau) en Dejavu - Dubai (onafhankelijk bureau).

Bekijk de volledige ranglijst op effieindex.com
Informatie over hoe de ranglijsten worden samengesteld is hier te vinden.

Over Effie
Effie is een wereldwijde 501c3 non-profit met als missie het leiden en ontwikkelen van het forum voor marketingeffectiviteit. Effie leidt, inspireert en promoot de praktijk en beoefenaars van marketingeffectiviteit door middel van onderwijs, prijzen, steeds veranderende initiatieven en eersteklas inzichten in marketingstrategieën die resultaten opleveren. De organisatie erkent de meest effectieve merken, marketeers en bureaus wereldwijd, regionaal en lokaal via haar meer dan 50 award programma's over de hele wereld en via haar begeerde effectiviteitsranglijst, de Effie Index. Sinds 1968 staat Effie bekend als een wereldwijd symbool van prestatie, terwijl het dient als een bron om de toekomst van marketingsucces te sturen. Ga voor meer informatie naar effie.org.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8711
Vertaalde tekst

Selecteer doeltaal
Nederlands

Automatisch

Woordenlijsten
 


Bureaus

Media

Economisch