Jury’s in Cannes voortvarend van start; Nederland vooralsnog buiten de prijzen

19-06-2023 (21:30) - Cannes

Ondanks het feit dat de jury’s in Cannes op maandag behoorlijk scheutig zijn gebleken in de eerste vijf categorieën, bleef Nederland bijna traditiegetrouw op het podium nog even buiten beeld, al mocht Boomerang Agency indirect delen in de winst van Heineken’s The Closer (inzender Publicis Italy). We zetten het meest in het oog springende werk van vandaag in de eerste vijf categorieën op een rij. 

Pharma

Grand Prix
Dentsu Creative (Bueneos Aires, New York en Chicago ) en Eurofarma. Campagne: Scrolling Therapy (beeld rechts).

2 maal Goud: Grey New York en Intouch Solutions New York scoorden Goud op voor hun werk voor respectievelijk The Most Beautiful Sound  (American Society of Clinical Oncology) en Inequality you can’t Ignore (The Chrysalis Initiative).

Health & Wellness

Grand Prix
The last performance
 (beeld rechts) van verzekeraar Partners Life, Nieuw Zeeland.

5 maal Goud voor Engeland (3x), Frankrijk (1), USA (1x) en Nieuw Zeeland (1x). Meest opmerkelijk wat ons betreft: het brons voor onze zuiderburen voor City of Balen (Sobercoin) van Happiness Brussel.

Radio en audio

3 maal Grand Prix
Grote winnaar is het Nieuw-Zeelandse bureau Colenso BBDO dat 3 een Grand Prix binnensleept voor een campagne voor Skinny (stripclub, Lawyer en Ad Agency. Daarnaast drie maal goed voor Canada, USA en Brazilië.

Print & Publishing

Grand Prix
Grand Prix voor Impact BBDO (United Arab) en Annahar (Newspaper Inside the Newspaper edition, beeld rechts) en 5x Goud voor bureaus uit Frankrijk, Argentinië, Chili, Spanje en Noorwegen, waarbij met name IKEA opvalt. Het meubelwarenhuis grossiert op deze eerste dag in Cannes in meerdere Leeuwen in allerlei kleuren.

Outdoor

Grand Prix
De Britse Uncommon Creative Studio wint een Grand Prix voor British Airways (campagne a British Original). Verder is er op maandag maar liefst 13 keer Goud uitgereikt, waarbij hetwerk van Rethink Toronto voor Heinz Ketchup (3x goud, zie beeld boven) en Lacoste en BETC Paris (eveneens 3x Goud) het meest in het oog springend bleken. The Closer van Heineken en Publicis Italy wonnen een Zilveren Leeuw. Het Amsterdamse Boomerang Agency was de sidekick in deze campagne en daarmee valt Nederland op deze eerste dag dus toch nog een beetje in de prijzen.


 Picture of the day by Marian Brannelly