Lancering 'Sustainable Brandwagon' op weg naar Cannes Lions festival

13-06-2023 (13:58) - Cannes

Ramin Bahari (Creative Director - Dept), Sharon Goldstoff (freelance sr. creative) en Jorrit Horstman (freelance strateeg) hebben besloten om dit jaar hun vliegreis te vervangen door een milieuvriendelijkere optie: de trein.

Tijdens de ruim 10 uur durende reis naar het festival zullen ze de reistijd doneren aan duurzame merken in de vorm van een “brand accelerator”. Het plantaardige Karma Kebab is het eerste merk dat aan boord is. Daarnaast is er nog ruimte voor twee andere duurzame merken. Het idee achter Sustainable Brandwagon is om een platform te creëren waar duurzame merken kunnen samenwerken met getalenteerde professionals die zich inzetten voor milieuvriendelijke oplossingen.

Duurzaamheid een extra zet

Ramin Bahari, Creative Director DEPT: “We zien dat er steeds meer ondernemers met prachtige duurzame alternatieven komen voor onze dagelijkse producten. Wij vinden dat ze wel een extra zetje voorwaarts kunnen gebruiken. Vandaar de “brand accelerator”. Sharon Goldstoff, freelance sr. creative: “De 10 uur durende reis zal veel mensen nog afschrikken, maar wij zagen juist een kans om deze extra tijd in te zetten om andere marketing professionals te inspireren om duurzaamheid een extra zet te geven.”

Sustainable Brandwagon

Jorrit Horstman, freelance strateeg:“We hebben een lijst opgesteld met dingen die we belangrijk vinden aan de merken die we dit in de Sustainable Brandwagon willen meenemen:
- Een duurzame supply-chain
- Duurzame verpakking
- Alternatief voor vaak gekochte niet-duurzame consumentengoederen
- B Corp certificering”

Enthousiasme

Om de juiste merken te selecteren heeft Sustainable Brandwagon de samenwerking opgezocht met B Lab Benelux. Die reageerden enthousiast op het initiatief:
Charlotte Smit, Communications Lead B Lab Benelux: “Samen met Sustainable Brandwagon hebben we een zorgvuldig samengestelde lijst van bedrijven met een B Corp certificering opgesteld die voor deze gave accelerator in aanmerking komen .” Het eerste merk waar Sustainable Brandwagon voor aan de slag zal gaan is Karma Kebab. Marcel van der Heijden, mede-oprichter Karma Kebab: “Dit initiatief is een perfecte match voor Karma Kebab, omdat we beiden streven naar een duurzame toekomst waar sterke merken een belangrijke rol in spelen. Het feit dat de oprichters ervoor hebben gekozen om hun vliegreis naar het Cannes Lions festival te vervangen door een milieuvriendelijkere optie, zoals de trein, laat zien dat ze echt geloven in de waarden die ze vertegenwoordigen. Tegelijkertijd doen ze het wel met een flinke dosis fun, creativiteit en karma. Allemaal zaken die perfect de kern van ons merk weerspiegelen en ons gezamenlijke streven naar een betere en vooral duurzamere toekomst.”